Logga in


Eftersom de är fredag… lite lättsammare idag…

Som hund och katt!
Har man ju hört!
Är det vi? Kvinnor kontra män?

Då måste det ju vara så
att kvinnor är hundarna (från Venus)
och männen är katterna (från mars, marskatter).

Ettrig som en terrier
har man ju hört män säga om en kvinna.
Och hon som är lite mopsig av sig från en annan.
Och taxöron är ju ett smickrande epitet (NOT!)
som inte alls har med kvinnans öron att göra.

Och olika hundraser, liksom kvinnor finns det.
Hur många olika som helst.
Skulle med lätthet kunna fylla ett lösviktsgodisställ,
om ”herrarna” fick bestämma (en del i alla fall...).
Så de kunde plocka en sort där, och en sort där,
och så två av de där, -för de vet jag att jag tycker om!
Kanske inte som lördagsgodis alla på en gång.
Inte för den stora skaran i alla fall.

Och de olika raserna då?
Olika form, färg, lynne med mera.
En del raser är ju födda till jakt,
andra till att apportera husses minsta vink.

Australian cattledog finns nog många som är.
Sköter jobb, hem, make, sig själv.
Samtidigt som de vallar alla småttingarna i huset galant.

Man kanske är som en vackert långhårig Afghan,
eller en Chart polski, med kortare hår.
Men med det gemensamma
att man gillar att jaga konstgjorda byten.

Kanske Irländsk varghund,
om man känner av ett ursprungligt begär
på lite hetsjakt
på mera storvilt.
Och inte är så fåfäng med frisyren.

Så finns det draghundar,
ja inte som i dragshow menar jag nu.
Även om dessa naturligtvis också finns.
Utan de som blir vana med lotten att dra tunga lass.
Ibland medan husse sitter skönt i en släde bakefter.

Många är bara sällskapshundar av olika slag.
Långhåriga eller korthåriga, smäckra eller mer bastanta.
För att visa upp vilken typ av person du är,
eller för sällskapligt kel och klapp.

Engelsk bulldogg,
som liksom jag gillar att promenera i skog och mark.
(Gärna då med medhavd liten behändig ryggsäck med kaffe och smörgås, tillsammans med någon).
Men som avstår från att anmäla sig till maratonlopp,
om det är att ta sig från A-Ö på kortast möjliga tid.

En del hundar har munkorg.
Är det för att de annars skulle gå lös på alla katter som kommer i deras väg?
De kan kanske liksom inte behärska sig.

Hur som helst är hunden, jycken, vovven en trogen varelse.
Det säger ju alla!
Sådan herre, sådan hund, säger man också.
Betyder det att ”herren” i detta fall
får den ”vofsingen” han förtjänar?


Okej, till männen från Mars nu då, marskatterna.
Vet inte så mycket om dem, då de är lite svårtolkade.
Går oftast sin egen väg. Gör sällan som matte önskar.
Fräser till ena stunden, och nästa är kelen och spinner.
Jag har i alla fall träffat på sådana katter flera gånger.

De flesta katter verkar inte heller kunna släppas lösa ute.
De ser sig då gärna om lite för mycket och långt bort
har jag hört.
Många kommer inte ens tillbaka,
utan tyr sig till en annan matte,
med nya spännande smaker i matskålen.

Några är dock priviligierade med egen kattlucka,
så de kan komma och gå som de vill.
På landet är visst de flesta utekatter
har jag i och för sig förstått.
Inte så mycket som lockar dem från egna gården kanske!

Har själv varken hund eller katt,
så detta är bara taget helt ur luften.
Så vad blir det för hundras?
Om katten själv får välja?

***************************************************************

Och eftersom jag utgår ifrån
att alla har samma humor som jag,
så hoppas jag att den också är påslagen idag!
Så vi undviker känslostormar menar jag!
;-)



Övriga genrer av Amari
Publicerad 2015-08-21 21:24


ej medlem längre
Rolig betraktelse!
2015-08-22


Peter Stjerngrim
:) ... Gillar ditt sätt att tänka ... Finns en del tecken på närvaro av mental medelvikt ...
2015-08-22