Logga in


Det är mörkt, när jag lutar mig över bordet
för att dra ner persiennen.
Doften från mina växter, eukalyptus och geranium
minner mig om en vårdag i Botan.

Hösten har bistått med pynt; ett fat med kastanjer
och ett par kvistar med svarta nypon.
Under en ask med smaragder och en gipsängel
ligger en bunt med papper.

Jag bläddrar i högen och finner
vad jag skrev i förgår natt;
Jag har skadat mina båda vingar
o, svallvågor, hissnande himlar!

Men inne i buren, på botten, bland spånen
hörs urfågeln sprätta, med starka och smidiga fötter.
Hon, den evigt möjliga
vidgar fältet
med nya planer
nya drömmar!




Fri vers (Fri form)
av Blomma-Stjärna
Publicerad 2015-10-14 15:00


MichaellQ
Älskar ditt språk..
2015-10-26


Lars Hedlin
Väntan på härnäst...
2015-10-19


lila fjäderblomman
'Hon, den eviga möjliga vidgar fältet med nya planer nya drömmar! Gott så!!!
2015-10-18


Elisabeth Nilsson
En text med mörker och ljus i höstens tecken, kraft och hopp om det nya, som komma skall.
2015-10-15


Anya
Tycker verkligen om den svävande känslan jag får av dina ord. Texten har kontraster av både mörker och ljus...men urfågeln tar över. Tänker på boken: Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami . Nobelpristippad men nu fick min favvo Svetlana priset istället. Jag gillar särskilt hur du beskriver utemiljön och innemiljön...och papper under. Precis som jag. Lite lagom mysigt rörigt. :o)))
2015-10-15


Hanna Mari Wallin
poesi som andas livets hopp och vemod berörande skrivet
2015-10-14


Respons
En dikt som bär på både sorg och hopp.
2015-10-14


ULJO
Riktigt bra skaldat
2015-10-14


ej medlem längre
Fint! "Hon, den evigt möjliga"
2015-10-14


Dan Myrbeck
Ja visst behöver vi nya planer nya drömmar
2015-10-14


M M Mannheim
Urfågeln är en fortsättning av dinosaurie. Fint diktat.
2015-10-14


Marita Ohlquist
Trots skadade vingar se nya möjligheter! Så tänker jag.
2015-10-14


ej medlem längre
Vill läsa en fortsättning...texten kittlar fantasin!
2015-10-14


ej medlem längre
I väntan på den andra akten! Så, upplever jag texten. Så fin så.
2015-10-14


Ljusletaren
"Hon, den evigt möjliga vidgar fältet med nya planer nya drömmar!" Gillar din text med allt runt omkring för att sedan dyka ned på djupet/kram
2015-10-14