jag ber dig på mina bara knän
bygg ett mörkerrum åt min själ
sätt gränser
tydliga hårda
till skydd mot mina drömmar
i dem bor sårbarhet
och all min längtan
men hugg först av vingarna
för inget fängelse kan betvinga
bevingad kärlek
min kärlek till dig
endast du kan göra det
så gör det nu
inte vill du väl
att mina drömmar
besöker dig om natten
Fri vers av Rublev
Publicerad 2020-03-08 13:44
Telesforos
Den här minns jag från den första publiceringen. Den lever sitt eget liv i sin väldigt träffande gestaltning av något av den kanske mest komplicerade process som man kan genomgå som människa.
2020-03-08
Rublev
Tidigare kommentarer: Mangal: Jag vill läsa dikten om och om igen. Jag förstår inte, men jag anar. Den kittlar mig, och väcker vemodet inom. Titeln är magisk! 2006-05-24 Deva: Fina konkreta bilder av en stor känsla. "bygg ett mörkerrum åt min själ" en slags besvärjelse mot kärlekens starka kraft som kan bli övermäktig..som övervinner allt 2006-02-22 Ali D: Mycket fin Men hugga av vingarna,inte ens min älskade får göra det.Det är med dom jag färdas genom livet. Saalam Aleikum Ali 2006-02-19 himlens hemlighet: du är väldigt duktig du...i få bilder och ett stramt och sparsmakat språk lyckas du fånga in så mycket känsla av skörhet...rädsla...vemod...besvikelse... jag kan hålla på i evigheter...men struntar i det...läser igen istället...men måste änså säga att paret betvinga bevinga är helt underbart underbart...tack för läsningen! 2006-02-18 Telesforos: Några få metaforer som dikten vävs fint upp kring, och som fångar en utsökt bild av sårbarheten i oss. 2006-02-17 rebecca floer: sätt gränser tydliga hårda till skydd mot mina drömmar i dem bor min sårbarhet och all min längtan det där tyckte jag mycket om: att i drömmarna bor sårbarheten o längtan...och dem ska man ju vårda.....inte ge efter för besvikelsen som jag menar denna dikt andas 2006-02-12 Poesis: Mästerlig ordväv som spinner en mörk bön om förtroende tillika begär. En intim monolog som drömmer på duettens språk genom underkastelse i fårakläder. Särskilt sista stycket målar en gripande vädjan - en redan förlorad strid. 2006-02-11 karamellen: Har sett fram emot en ny dikt av dig! Den känsla jag får när jag läser denna text är längtan efter kärlek...En vemodig text. Min egen tolkning förståss.... Men jag beundrar dig för att du med så få ord får fram en så stark känsla.( Något jag behöver lära mig ) "men hugg först av vingarna för inget fängelse kan betvinga bevingad kärlek" så smärtsamt...precis som kärleken kan vara "inte vill du väl att mina drömmar besöker dig om natten" mycket, mycket vackert! 2006-02-11
2020-03-08