famnar varsamt
din grova förklädnad
medan du kysser
min panna blodig
känner slagen
som straffar din livslust
skuggorna rinner
från blinda ögon
vi älskar och lider
vår stund på jord
Fri vers av Rublev
Publicerad 2020-03-08 13:48
Rublev
Kommentarer från första publiceringen: Några kommentarer syftar på en tidig version av dikten, där andra strofen lyder: låtsar du kysser/ min panna blodig ................ isidore: Fantastisk skimrande poesi 2008-06-14 aol: underbar poesi läs min dikt älska lite som ett kompliment till din egen så vackra 2008-05-16 vide: smärtsam kärlek... 2008-01-30 Bodil Sandberg: Du poetar så det känns i magen...det är poesi det... 2006-04-13 Agnes: Orkar inte formulera mig men vill bara skriva en rad för att tala om att den här texten satte fler ord på min näthinna än du skrivit. Tack, tack.. för det! Underbar text! 2006-03-16 Rublev: ”låtsar du kysser min panna blodig” HQ:s dikt ”Radioaktiv kärlek” kan ha inspirerat mig med orden ”Att kyssa din bleka kropp blodig bör inte ses som ett rop på hjälp” Tack HQ för förklaring och för inspiration! :) . 2006-03-04 Rublev Till HQ: Hjälp! Säg inte att jag har lånat några rader från dig eller någon annan... Snälla berätta... 2006-03-02 HQ: Vi första anblick så gör texten lite ont men vet du, nu tycker jag inte riktigt så längre. På något vis så tycker jag, hur otroligt konstigt det än kan låta, att den är lite "gullig" Den känns så sann För mig är det en text om förväntningar och strävan som jag nästan skulle kunna känna igen mina föräldrar i (: Det finns så många sorters kärlek och alla har de sina bottnar. "låtsar du kysser min panna blodig" Känner igen vissa drag i just den delen... har så för mig att jag har läst nått likande någonstans (: 2006-03-01 karamellen: Så smärtfylld denna dikt är...men ändå vacker! Berör mig starkt. "känner slagen som straffar din livslust" och "Skuggorna rinner från blinda ögon" Jag ryser...Känner... 2006-02-23 rebecca floer: din grova förklädnad...ja, så är det ju...svårt att se igenom både förklädnaden och beteendet alltid....men är kärleken vårt ärenden så får vi fortsätta... komprimerad o bra...:)) 2006-02-23 Anna Grå: Ja! Nu lyckades du beröra mig igen. Du lyckas ofta med det när du skriver sådär "allmängiltigt" tycker jag. 2006-02-23
2020-03-08