Bild : ULJO
En liten, liten lampa
på endast några watt
Jag står här och lyser
för alltid varje natt
När stjärnorna lyser
på himmelen så klart
så står jag lilla lampa
med huvudet så bart
En gång för längesedan
en vinter visst det var
då hade jag en kupa
men nu finns den ej kvar
Den gick i tusen bitar
när stenen mot mig kom
jag nog försökte ducka
sånt vet lampor inget om
Det barn som kastat stenen
gick hem i lugn och ro
den kvällen jag själv miste
till människan all min tro
Min livsuppgift är alltid
att lysa upp en stig
det har ju alltid varit
en självklarhet för mig
Jag sattes upp en afton
till en jul, jag säkert vet
det var när kommunen
skulle göra något konkret
Sen dess har jag stått här
och lyst i stjärnklar natt
jag har ej många vänner
nog bara en gammal katt
Vi har våra diskussioner
tills stjärnorna vill sova
så vi har inte tråkigt
det kan jag dig nog lova
Min glöd, må den brinna
tills morgonen den gryr
för att i denna timma
snart solens strålar pyr
Jag tror det börjar dagas
min tid den är snart slut
på morgonen de kommer
och proppen den dras ut
(Copyright © ULJO
Bunden vers (Rim)
av ULJO
Publicerad 2020-03-19 07:58
Lars Hedlin
Lyser upp och ger riktning
2020-03-23
ResenärGenomLivet
Tack och lov att det finns små lampor som lyser upp mörkret...mycket fint...
2020-03-21
wiria77
dina ord får läsaren fortsätta läsa fångar hela vägen fina rader om lampan om ljuset
2020-03-20
överlevaren
Ord som lyser upp!
2020-03-19
Elisabeth Nilsson
Lysande och härlig dikt i fina rim!
2020-03-19
Blomma-Stjärna
fint om lampan som lyser upp stigen i mörkret "min livsuppgift är alltid att lysa upp en stig det har ju alltid varit en självklarhet för mig" synd att lilla lampan fick vara med om att bli stenad "mista all sin tilltro till människan" men glöden, den må brinna ändå - så har vi något att lära av denna lilla glödlampa!
2020-03-19
Feliaxel
Ljuset är viktigt oss alla
2020-03-19
Marita Ohlquist
En lysande text, Bravo!
2020-03-19
Ewa-Britt Nilson
Första glödlampan som gjordes tändes då, den lyser än, tänk om de lampor som görs nu höll lika länge min vän... Men dikten Din om glöderi i den ligger mycket ljus uti...Så måtte den få lysa länge än... Tack för den!
2020-03-19
Öknens Ros
Varde ljus! Och då hade elektrikerna redan dragit ledningarna! ;)
2020-03-19
Anya
Vackert om ljusets kraft.
2020-03-19
Max Poisé
Utan ljus är vi förlorade...
2020-03-19
M.Eta
Fint om ljusets betydelse.
2020-03-19
Maria Sundelin
Vi behöver ljus i natten
2020-03-19