Ensamheten är ett mörkt rum
där man väntar på att ett ljus ska tändas
ensamheten blir på något sätt större
när du skapat den själv
utanför kamratskap, utanför familj, utan vänner
man sitter kvar där i det mörka
och längtar efter att dagsljuset
äntligen ska få nå även dig
det kanske tänds ett litet ljus
och en låga fladdrar flämtande där i mörkret
men den minsta variation eller svagaste vindpust
släcker den igen
ja ensamheten är patetisk
där i rummet letar man efter
den allra minsta sprickan i väggen
en spricka med en aldrig så liten
strimma av ljus ...av hopp
längtan om att kunna resa sig
kunna stå på egna ben
lämna den förbannelse som ensamheten
och all nedvärderande självömkan innebär
nu ser jag trots allt ljuset igen
jag har sedan länge stängt och låst dörren
till det mörka rummet
...men jag har kvar nyckeln i min ficka
Copyright © AndLou
Fri vers (Fri form)
av AndLou
Publicerad 2020-04-16 07:59
ULJO
Ofrivillig ensamhet är det värsta som finns.
2020-04-16
Öknens Ros
Ofrivillig ensamhet är ett gissel.
2020-04-16