Hittade den här på en diskett [sic!] alldeles nyss. Tonårssvärmerier, jag vet.
Istapparna grät för oss, så vårlikt schizofrent
Och när de gråtit våren torr, ja, då var det för sent
Att tvinga sig att glömma bort de drömmar som man drömt
Och skvallra lågmält för varann om skatterna man gömt
Bland dagg och svalor töade vägen fram med glans
Den vårdades av skuggor, men ledde ingenstans
Ty vägen den var plan och rak, dessutom alltför kort
För att vi skulle hålla hop och inte komma bort
Vi skrek på tok för högt och vi viskade för lågt
För att ens lägga märke till att en utav oss åkt
Mot krokigare vägar, mot eldar och friktion
Där sommarn spelar skjortan av vårens sista ton
•••
Bunden vers (Rim)
av Judas Ekholm
Publicerad 2021-04-27 22:22
Ohappa
Sveps med och känner.
2021-07-31
Asta Kass
Åh. Denna var jättefin.
2021-05-17
helenita
Tycker mycket om. ”Istapparna grät för oss...när det gråtit våren torr, ja, då var det försent...” Vackert och smärtsamt, berör djupt.
2021-05-03
Monica Lindgren
Fin modernistisk dikt som speglar en sorts sorg hos diktjaget.
2021-05-02
Briza media
Gillar denna denna dikt mer och mer. Fler vinklar att upptäcka för varje läsning, underbar poesi. Så tack som tusan! Bokmärkes så klart.
2021-05-01
Evelyn Falk Möller
Vacker smärtsam, berörande, och ack så mänsklig.... Väcker minnen från flydda ungdomstider fyllda av ljuvlig nostalgi och tankar som "Tänk om....." Tack fina skrivarvän för denna underbara dikt.
2021-05-01
Malin Tyberg
Ah, snyggt!
2021-04-29
petter rost
Judas bror – så inihelvete smärtsamt vackert, din omätliga poesi på liv och död. Oändliga famnar kring dig.
2021-04-28
Solweig Jansson
Ungdom och vår - hoppets och längtans tid vackert och vemodigt gestaltat ! Får mig att tänka på Ferlins " Vilse "
2021-04-28
Lena Staaf
Helt underbar dikt med ett fantasifullt och vackert bildspråk.
2021-04-28
Kungskobran
Fantastiskt fina rim i denna härliga epos
2021-04-28