det lackar mot jul igen
dags för julefrossa
i adventsstaken läggs mossa
snart så kommer gammal vän
i läger människor fryser
barnen hungriga går
människor av köld ryser
den här vintern blir svår
julbord dignande av rätter
avsmakas under glada skratt
här råder inga oförrätter
det blir en festernas natt
i läger frös ett barn ihjäl
sörjd av föräldrar, så grymt
till himmel ännu en själ
av julglädje inte en skymt
olika falla ödets lotter
föga tröst det är
för fattiga det blott är
en illusionens chimär
Bunden vers (Rim)
av Öknens Ros
Publicerad 2022-12-11 10:18
Bodingen
Julen - kan vara en ful en men även en kul en
2022-12-20
Lasseman
Ja det skadar inte att man tänker efter ibland, bra skrivet. God jul :)
2022-12-18
Niliboy
Ja, låt fira de fattiga jul! God jul!
2022-12-17
Stisse
Tänkvärt och viktigt att beakta inför frosseriet.
2022-12-13
S.A.I. Steve Lando
Det vankar absolut till jul, så god jul på dig i förskott!
2022-12-11
Kungskobran
Fin juldikt med eftertanke
2022-12-11