Logga in


 

 

det lackar mot jul igen

dags för julefrossa

i adventsstaken läggs mossa

snart så kommer gammal vän

 

i läger människor fryser

barnen hungriga går

människor av köld ryser

den här vintern blir svår

 

julbord dignande av rätter

avsmakas under glada skratt

här råder inga oförrätter

det blir en festernas natt

 

i läger frös ett barn ihjäl

sörjd av  föräldrar, så grymt

till himmel ännu en själ

av julglädje inte en skymt

 

olika falla ödets lotter

föga tröst det är

för fattiga det blott är

en illusionens chimär

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Bunden vers (Rim)
av Öknens Ros
Publicerad 2022-12-11 10:18


Bodingen
Julen - kan vara en ful en men även en kul en
2022-12-20


Lasseman
Ja det skadar inte att man tänker efter ibland, bra skrivet. God jul :)
2022-12-18


Niliboy
Ja, låt fira de fattiga jul! God jul!
2022-12-17


Stisse
Tänkvärt och viktigt att beakta inför frosseriet.
2022-12-13


S.A.I. Steve Lando
Det vankar absolut till jul, så god jul på dig i förskott!
2022-12-11


Kungskobran
Fin juldikt med eftertanke
2022-12-11