Vad är väl en äkta poet
- någon som svaret vet?
Jag läser gärna om
allt från blottade rumpor
till spruckna hälar
och skitiga strumpor.
Om bara skriften
känns äkta och sann,
sprungen ur nån form
av känsla som brann...
Om ordbygget dessutom
är grammatiskt korrekt,
får man då i sin panna
en P O* etikett?
Jag vet ej vad som krävs
när jag mina försök här gör.
Men tills poet-klämmen sitter
är jag en nöjd versifikatör.
* P O = Personligt Omdöme... eller nåt...
Bunden vers (Rim)
av MaLo
Publicerad 2023-01-10 19:07
Kungskobran
Rim ger större kraft i dikten och är utmärkt för t.ex. åsikts dikter, orimmade dikter däremot ger möjligheter till ett mer avancerat språk och metaforer
2023-01-12
Larz Gustafsson
Beklagar att jag missuppfattade.
2023-01-11
ej medlem längre
Allt handlar inte om dig, Larz. Det här var en kommentar på MaLo:s text. Rimma du, det står var och en fritt att agera efter eget behag. Men tar man sin dikt till torget så är jag i min fulla rätt att replikera på den.
2023-01-11
Larz Gustafsson
Jag kommer ALLTID att skriva på rim. Det ska Förnan inte lägga sig i.
2023-01-11
Marita Ohlquist
Mycket att tänka på här, fastnade speciellt för det tredje stycket.
2023-01-11
Ninananonia
Bra skrivet om skrivandet...
2023-01-10
ej medlem längre
Släppa rimmen är nog ett bra första steg mot att skriva poesi, tänker jag.
2023-01-10
Sparvögat
Poesi tycker jag ska beröra sinnet~ till skratt, gråt, sinnesrörelse… Din poesi berör alltid~ i många nyanser…
2023-01-10
Larz Gustafsson
"Känns det bara äkta är det svårt att stå emot" (Dag Vag) Själv vill jag dock icke läsa obscena dikter och/eller svordomar.
2023-01-10
Inte_din
Det duger nog bra det med!
2023-01-10