Våningen har inte blivit översvämmad
Golvet är varken fullt med lönnlöv eller ekollon
Det var längesen någon viktig apparat upphörde att funka
Det är bara att lugnt invänta någon sjukdom blommar ut
Här råder inte precis minusgrader i lägenheten
Räkningarna har icke lyckats ruinera hushållet
Mikrovågsugnarna snurrar på som om ingenting hänt
Föga har något av fönstren blivit krossade
Gatan där utanför har inte gått sönder helt
Bara åtta olika byggnadsarbeten pågår omkring
Porten har ännu ej utsatts för sprängning
Grannarna har aldrig mördat varann eller nåt sånt
Märkligt nog lever varje krukväxt trots det hejdlösa mörkret
Det finns alltid något som fungerar i tvättstugan
Här verkar råda en sorts negativ optimism - eller snarare positiv pessimism?!
Samtliga volymer står kvar i hyllan (ingen har fått fötter)
Inuti spegelramarna ser man än idag vilka som bor här
Den bortglömda har ingalunda blivit dement
Man får inte parkera elscootrar framför garderoberna
Näppeligen kastar ungarna mat på varenda tapet
Övar på högljudda instrument gör grannarna i ringa mån
Ringer sällan mer än arton gånger per dag gör de jävla telefonförsäljarna
Kontakten med internet har inte lagt av
Någon har varken somnat vid skrivbordet eller på toalettstolen
Ingens lukt- eller smak-sinne har tappat stinget
Man slipper åka till en fjärran stad för att handla färsk frukt
Motorn har knappast skurit ihop sådär bara
Döende djur brukar aldrig påträffas i trappuppgången
Fiskarna ligger fortfarande kvar i sina konserver
Ej heller har begåtts något försök till inbrott (såvitt man vet)
Fri vers (Prosapoesi)
av TrollTörnTrappan
Publicerad 2023-09-27 23:16
ej medlem längre
Låter som att det skrivna är Ingvors inre monolog för att lugna sig själv - om det nu finns något själv. Den positiva pessimismen förmedlas glasklart!
2023-09-28
TrollTörnTrappan
Ja, tydligen har jag lyckats trolla bort individen. Villkoren hon lever under - eller rättare sagt slipper leva under - tycktes viktigare för Ingvor. För övrigt tvivlar Klinte inte - nej, den människan är bombsäker på att hon icke existerar ;-) La just till "positiv pessimism" också - för att vara på den säkra sidan ;-)
2023-09-28
Gunwale
Jag gissar att Ingvor Klinte är en väldigt jaglös person. Det finns redan i namnet med sitt ing- och inte! Antagligen tvivlar hon på att hon existerar! Överallt i texten pekas bort från själva individen -som det borde handla om!- och istället hittar vi en massa mer el mindre ovidkommande tING, ja, hela texten vimlar av ord som inte, ing-, ej, aldrig, minus, varken, -lös, ingalunda, näppeligen, sällan… Och även en del andra ord har smittats av ”ing”et: våningen, räkningarna, sprängning, omkring, ringa, ringer, stinget… Tja, det hela låter ändå just som en slags ”negativ optimism”. Eller INGVOR KLINT är kanske det: en negativ optimist?!! som hoppas att hon en dag ska uppfattas som ett levande subjekt och någon att räkna med!
2023-09-28