Det gamla året är till ända
det har börjat ett okänt nytt
funderar på vad som skall hända
och vad det förra har betytt
Har jag gjort så gott jag kunnat
i allt, både i stort som i smått
andra glädje och välgång unnat
har jag ärligt och trofast stått
Var jag som jag som vara vill
är tankar som kommer och går
om det bara blev näst intill
måste jag förbättra mig i år
Jag tog farväl av året som flytt
välkomnar det nyas första dag
hoppas att lära mig mycket nytt
för att utveckla mitt innersta jag
Bunden vers (Rim)
av Marita Ohlquist
Publicerad 2025-01-01 12:00
BenGust
Det man själv mer eller mindre man kan påverka vill man nog göra bättre ifrån sig. Men för vissa tendenser i omvärlden är förväntningar låga men förhoppningarna 'skäliga'.
2025-01-07
Sparvögat
Visa tankar ~ att utvecklas i det nya…
2025-01-05
Eva Helene
Kloka tankar, väl förmedlade. God fortsättning på det nya året!
2025-01-03
Anya
Så klokt skrivet om att vi ständigt utvecklas. Det är aldrig försent att bli en bättre människa.
2025-01-02
Öknens Ros
Goda föresatser, men sätt inte ribban för högt.
2025-01-02
Respons
Goda ambitioner. Hoppas det håller!
2025-01-02
Evelyn Falk Möller
Så fint diktat. Men vem bestämmer om vi bara når näst bäst eller inte alls. Bara vi själva. Grunna inte för mycket, se framåt och njut av dagarna som livet bjuder på.
2025-01-01
Gömar
Tänkvärda ord
2025-01-01
lodjuret/seglare
Berättande rim, that är mitt 'Wood stock'... really likt musik in my ear, so if last time kan betraktas som e lost year, bara väl se to this is more...
2025-01-01
Blomma-Stjärna
så fint så... något för oss alla att tänka på!
2025-01-01
Birgersdotter
Gott nytt år! Du har så mycket fint och kloka tankar inom dig!
2025-01-01
Maria Sundelin
Vi står alla här med tomma blad inför ett nytt år Kramar
2025-01-01