Logga in


När man träffas
bara sådär kan tyckas
Då är det stjärnorna
som ser till att det lyckas

Sammanträffandet
är Sammanförandet
av kloka själar
som liksom andas
genom likartade gälar
Relationers förutbestämda faktum
rent själsligt
bildligt
bokstavligt
eller bara rent konkret
gör att själar möts
i samma rum
Då dessa redan vet
vad våra medvetanden
ännu inte
medvetet vet

Det sker automatiskt
ibland telepatiskt
då själens vibrationer
för dessa samman
Empatiskt
Icke dogmatiskt
Utan att våra medvetanden och kroppar
Ännu har hunnit
att skaffa sig ett hum
Innan orden kommit till
och världen upplevs stum

Pragmatiskt
Kroppar däri själarna bor
för oss samman
Vi som kanske gått
i likartade skor
Sårats av livets ibland
vassa kanter
och fastnat bitvis i
onda agenters klor

Ibland är man till och med grannar där man fysiskt bor
eller helt enkelt bara matchat bra
i utrymmet
där våra tankar och känslor gror
Intellektuellt
genom en liten kommentar
någon fällt
som gör att den andra fattar
att vi livet på ett likartat sätt
rattar..
Men ändå helt olika
men ack så kloka

Maneger har vi alla behövt kratta
en del rent fysiskt
i stallet
Ibland med våra förmågor
tillfälligt eller evigt
nedsatta
Åt en jävla massa elände
därmed behövt skratta
Utsatta
Matta
Men aldrig gett upp
och med de frekvenslåga
oss velat befatta
Fortfarande ombord på
och vid rodret
i din egna Regatta

Vi i livets snirkliga bana
ibland har motorväg fram
Du känner den då tydligt
smidig och lätt
Allt känns rätt!

Så då även Ibland
snirklandes
som i en utmattande hinderbana
hisnande bergodalbana
liksom isbanans väg genom skugsdungen
runt stenar och rötter
av barnens skapad
när de åkt kana
på sina fötter
En skugga av verklighet
som dansar i luften
i ditt sinnes hologram
Inget varar i oändlighet

Din fana
ändå
fortsatt i topp
då det som inte dödar dig
sägs stärka både din kropp
och själ
Du svär och undrar
vem det är
som inte vill dig väl…

Dig detta dock på vägen
obevekligen kommer att dana
Då både oväder
och en skimrande yta
Är det som får livet
att fortsatt flyta..
på…
… och gå
framåt
När du torkat din tår
ser vad som bliva skall
av det du just nu börjat så..

Liksom kammens färd
genom hårets tovor och rufs
Kan känslan ibland vara
att man känner
…att man inte riktigt behövs
I livets gupp
och när allt hamnar under lupp
Håll goda själar nära
de som vill dig väl
Dig hedrande vill stötta
även när
vi är nötta och trötta
Med känslan tung
av att allt dig förfära
kroppen kanske inte längre ung..

Vinden vänder alltid
Allt är som Ying och yang
Inget äro svart eller vitt
Alla färger och nyanser däremellan
utan inbördes rang
eller maskerad förställan
Detta pratas det om
allt för sällan
Upp i sadeln igen..
rid, för fan!
Det är enda sättet
att för Dig själv
visa att du kan
Den enda vägen ut ur fällan
då framåt bara finns
möjligheter
En hel full oändlig ocean
Redo att penetrera din själs alla membran



Fri vers (Fri form)
av Unka
Publicerad 2025-02-12 09:07


Skrivmaskin
En fröjd att läsa. Så fint flöde och innehåll.
2025-02-12


Jane S
Gillar din peppiga text. ”Upp i sadeln igen, rid för fan…” tar jag med mig och önskar att jag inte var så rädd för hästar…
2025-02-12


Emanuel Sigridsson
Att generera text har förstås flera former att lägga sin text i. Jag tänker att det ur ett perspektiv handlar att finna poetisk potential. Vad fungerar i sammanhanget? Ett intressant arbetssätt.
2025-02-12