Döden är en ensidig visionär
och evighetens städpatrull
som rensar bort.
Så att liv kan återkomma
ungefär i samma modell
men med olika skepnader
inuti.
Därför är döden liksom en
vindrutetorkare svepande
fram o åter över flödande
liv.
En gång skall den svepa
bort även dig och mig
Men till dess lever vi
på olika sätt,eller hur?
Och genom renlevnadens
dagar ovanför i en bergs
-skreva susar martallen
Som skall överleva oss
ett par hundratal år till
Med åtskilliga fåglar sittande
på dess barriga grenverk
Samt ingå i kretsloppet
med sitt träd-väsen,på
ett sätt som aldrig nån
människa,helt kan för
-stå sig på?
Fri vers av Sefarge
Publicerad 2025-04-04 19:25
bumerang
Frågetecknet efter ”-stå sig på” är ” helt” befogat. Utan det - ingen sökning. Att vi söker är grundvalen att komma närmre. Det som Är. Intressanta vinklingar i texten. Som känns just ”nära”. Tack.
2025-04-13
Karl Friman
Otroligt tilltalande text du som skriver! Du fångade verkligen mitt hjärta tack för att jag fick känna detta ;) Fortsätt med det du gör allt gott :)
2025-04-09
Anya
"evighetens städpatrull" Så bra formulerat.
2025-04-08
Kungskobran
Av jord är du kommen……..
2025-04-05
Bengt Hedlund
Så trevligt att vi har en sak gemensamt.
2025-04-04
Gunnar Hilén
Så är det vännen.
2025-04-04