"Nu blinkar jordens mylla och månen ljus är blott en saga där de mötas av sägens sång, vad vet jag så liten på jord en natt så vacker vill stiga upp och sjunga lovets tid, min på jorden snart över och graven är förberedd, inget jag kan ta med förutom kärlek från er som också tittar på månen i samma stund, vad ensamheter är skör både bra och svår. Men jag vill uppleva ny vänskap, inte bara tänka och se månen eller gravplatsen och kärleken till mig själv är ganska liten, men jag vet får jag träffa dig min vän kan kärleken växa inuti mig och ingen tid kan än läggas i graven"
Blir den texten bra att läsa upp?
Men gud, är den inte för..
ja, för mycket.
Är det någon du tänker på?
Nej, jag känner ingen längre.
Så månen är det du ser på natten.
Ja, tills jag somnar.
Nä, nu får vi arbeta på en ny text.
Det är inte bra med hor-grejset den gruppen
är numera själv-utbildade i 10 år och en
riktigt bra grupp av kvinnor, jag har aldrig
träffat dom i verkligheten, bara skrivit av
mig hur jag upplevt min närmsta omgivning.
De utstrålar något särskilt.
Jag vet, tror inte dom varit efter dig i 10 år.
Dom var nog inga horor.
När en man tvingade sig på mig
och jag sa nej, kallade han mig för
att vara en hora och så började det.
Dom här 10 åren behövdes
för att skapa en ny
självbild,
ingen i gruppen är hora
alla har sakt nej till någon.
I huset finns det en lägenhet
som gruppen får bo och renovera
i, den ligger på tredje våningen,
ovanpå den underbara kvinnan.
Nu finns det bara en kvar
den ovanpå journalisten..
Det blir sex lägenheter.
Hyresvärden besöker alla
för att få se hur hyresgästen
vill renovera sin bostad,
utanför är det så vackert
det finns ett fågelbad
där ute, så mysigt.
På botten våningen
bygger hyresvärden till en gemensam
sal med högt i tak och kristallkrona.
Jag tror något handlade, om att
någon köpt en skola att renovera?
Inte den här texten.
Har ni något gemensamt intresse
en vän, som också vill besöka er.?
Ja, det är därför jag skrivit texten.
Den du vill läsa upp i månljuset?
Då kan jag sitta vid fågelbadet
i månljuset som faller mot min
vackra tröja och arbetare byxor.
Du är bäst!
Det blir film!
Film, ni får filma med era mobiler
ingen av oss kan sånt inom film ju.
Men det blir vackert här ute!
Jag vill inte vara framför kameran.
Gärna skriva och allt sånt, fattar.
Och du som är så vacker,
kan du sitta vid fågelbadet
när månens ljus faller mot
dig, med fin musik och sånt?
Jag avskyr män som inte
luktar gott i sig själva,
jag tackar nej, sen kallas jag
och blir behandlad som en hora.
Är det mitt fel att förutsättningar inte finns ibland?
Läs texten högt bara, det blir bra
Övriga genrer (Drama/Dialog)
av Catherine Brandt
Publicerad 2025-06-20 14:59