Logga in


 

Min mor, hon ville aldrig riktigt ha mig

Men hon hade inget val, inget "nej"

Det var så man gjorde på hennes tid

En kvinnas plikt var att ge liv

 

Min mor, hon ville inte riktigt ha mig

Hon hade inget val  inget "varför" eller "när"

Men hon gjorde Gud glad ändå

En själ till världen, ett barn att få

 

En själ som kunde arbeta, bära sitt lass

Bidra med något, göra sin plats

Och kanske, när mor en dag blev gammal och svag

Hade hon i alla fall sin lilla försäkringsdag

 

Min mor ville inte ha mig hon hade inget val

Samhället viskade: "Om du ger liv, får livet ett mål"

Men hon födde inget efterlängtat geni, bara… lilla jag

 

Min mor önskade aldrig mig

Och ska jag vara ärlig 

Har jag nog aldrig riktigt önskat henne heller

 

Hon älskade mycket i livet men inte min existens

Hennes sista barn blev hennes sista gräns

Det fick henne att vilja ta sista klivet

Inte se mig leva, aldrig ge mig livet

 

Men på sjukhuset fick de igång mina slag

Och här står jag en dramatisk, jävlig, envis plåg

Inte någon annan, ingen falsk fasad

Jag är mitt eget, mitt alldeles EGET jag.

 



Övriga genrer av Sandra.C
Publicerad 2025-07-23 15:16


Gunnar Hilén
Bibeln har så in i h...e fel. Inte barnets plikt att älska föräldrarna.
2025-12-06


S.A.I. Steve Lando
Vi övriga kan i alla fall skatta oss glada att du kom i livet. Mycket starkt och gripande även detta, med ett helt suveränt resultat: Dig.
2025-10-25


Max Poisé
Efter ett liv av reflektioner om sin uppväxt och sin relation till föräldrarna så kan jag instämma till vissa delar av din text. Den bränner liksom till och det finns där under skinnet, likt ett mantra som brusar upp då och då. Försöker förtvivlat inte vara bitter, men inser att många i den tidens generation bara skaffade barn, utan att förstå ansvaret. Bra text!
2025-07-25


Öknens Ros
Självutlämnande, stark.
2025-07-23