En man kom fram till en gatupredikant
Som stod på gator och torg och predikade
Ordets och andens betydelse och tro på Jesus Kristus
Och mannen började håna honom och sa
”Jag kan bevisa att allt är en illusion
Och påhittad fiktion” sa han och började skratta
Gatupredikanten som var djupt troende
Väntade några ögonblick och tänkte efter och sa
”Om allt är en illusion och påhittad fiktion
Vad sätter du i dess ställe då??” sa han
”Jag behöver ingenting i stället.
Det räcker med mig själv och folket” sa mannen
”Är du någon sorts diktatorstyp??” frågade gatupredikanten
”Varför säger du så till mig??” frågade mannen
”Ja, du vill ju ersätta illusioner och fiktioner
Med dig själv och folket. På sådant sätt
Bygger diktaturer sin ideologi” sa predikanten
”Nej, hur vet du det?” frågade mannen
”Det har jag läst mig till. Om det också är en
Illusion och påhittad fiktion, hur gör du då?”
Frågade gatupredikaten mannen
som kommit fram till honom
”Jag vet att det är sant att det är bättre
Att leva i sanning än att leva för en illusion
Och påhittad fiktion” sa mannen
”Hur vet du det?” frågade gatupredikanten
”Varför ställer du så dumma frågor?” frågade mannen
”Du frågade ju själv likadant för en stund sedan”
Sa gatupredikanten och smålog
”Det minns jag inte. Vilket minne du har” sa mannen
”Du skulle bara veta” sa gatupredikanten
”Jag behöver inte några illusioner eller fiktioner
Jag behöver makt, sanning, och intolerans
Med oliktänkande” sa mannen
”Va cynisk du är. Hur skulle vi kunna
Klara oss utan en fyllnad här i livet.
Utan illusioner och fiktioner blir det bara
Tomhet kvar. ” sa gatupredikanten
”Är det den bedömning av detta
du har att komma med??” sa mannen
”Man kan faktiskt begära lite ledaregenskaper
Av en predikant som dig” fortsatte och sa mannen
”Är det vad du längtar efter – en ledare” sa predikanten
”Det kan du ge dig på” sa mannen
”Då är vi ganska lika ändå. Jag har också
Min längtan efter Jesus Kristus som ledare”
sa gatupredikanten och smålog
”Om han har funnits?! Som jag sa kan jag bevisa
Att allt är en illusion och påhittad fiktion”
”Av vem ?? Vem har hittat på det?” frågade gatupredikanten
”Det vet jag inte. Vi kommer
ingen vart med detta” sa mannen
”Jag visste väl det. Tomhet och cynismer
Är ofta lika svåra att bevisa” sa gatupredikanten
Taleptox skrev
Den 20250813
<+>
Fri vers (Prosapoesi)
av Taleptox
Publicerad 2025-08-13 16:31