Samhällskritiska sånger vill man inte lyssna på i radion. Om de finns men inte spelas i radio så finns de inte. Om det finns samhällskritiska röster men man inte kan läsa eller höra dem, då finns de inte. Som skatten ungefär.
Den som jobbar och står i, sköter sig och så.
Klart man vill ha jobbskatteavdrag.
Att man kan bli arbetslös är inget man behöver
tänka på när man jobbar och är om sig och kring sig.
Man jobbar på och sköter sig.
Man klagar inte.
Det kommer fler jobbskatteavdrag.
Klart man inte skall betala för mye i skatt när man jobbar.
Man vill ju ha något för att man jobbar
och håller igång samhällsmaskineriet.
Betalar alla skatt så går det bra.
Arbetslösa, sjuka och pensionärer.
Alla skall dra sitt strå till skatten.
De jobbar visserligen inte.
Men skatt betalar de.
Det säger ju sig självt att jobbskatteavdrag
är till för dem som jobbar.
Det är nog så att den som jobbar förtjänar
att få litet extra i plånboken.
Så kan man leva på samhället sedan
om man skulle bli sjuk,
bli av med jobbet eller pensionär.
Då kan man ta sig råd att betala skatt.
Det säger ju sig självt.
Fri vers (Fri form)
av lodjuret/seglare
Publicerad 2025-08-13 19:59