Orosmoln dyker upp på himlen och väcker mig ur min tråkiga sysselsättning!
Undrar Ni vad man kan hitta på nuförtiden? Många, många av oss ägnar stor delen av dagen till att fokusera vad som egentligen händer på tapeten. Det finns ett uttryck som heter: "Vad är på tapeten??" Och visst kan man undra: "VAD HÄNDER?"
Men åter andra av oss - lite äldre - ägnar stor del av våra sista dagar med att bara stirra på sin tapet. I vissa lägen kan det ju hända att det råkar landa en fluga där. Och genast börjar så spekulationerna om denne fluga är på väg "åt vänster" eller "åt höger". Är det åt höger så kan det ju innebära att samma fluga har för avsikt att mellanlanda på "blomman i hörnet" och inte någonstans på ditt eget huvud!
Dessa funderingar kan sysselsätta en äldre människa flera timmar. Ja de kan göra det trista livet lite mindre trist.
Åter andra äldre människor kan plötsligt få oväntade uppgifter som gör att deras aktivitet blir mångdubbelt mer aktiv än att "bara" följa en ensam fluga med blicken. Jag tillhör den senare kategorin - och detta beror på att jag haft en del otur med mitt vänstra öga. Av någon outgrundlig anledning så producerar min kropp för många tårar där, i mitt vänstra öga. Tårarna hinner inte flytta på sig förrän nya tårar får ögat att se sorgset ut. Ett gråtande öga. Och bara jag vet varför.
Nåväl - allt har sin förklaring. Och för att få ordning på mitt problem med sysselsättning så har jag idag fått hjälp av min ögonläkare. Han menade att jag själv skulle kunna göra skillnaden mellan ett "problem-öga" och "ett-öga-med-mindre-problem".
Sagt och gjort, så här sa min ögonläkare: "Nu ska Du få ett recept på nya ögondroppar. Du ska fördela dessa droppar på vänster öga, 4 droppar/dag i 4 veckor". En snabb huvudräkning gav detta häpnadsväckande resultat: Totalt 28 droppar i 4 veckor (112 droppar), eller en droppe var 4:e timme i 4 veckor.
Förutom dessa nya droppar så hade jag ytterligare 10 droppar/dag att fördela.
Så dessa ögondroppar tar så stor del av mitt liv just nu att jag knappt hinner följa händelseutvecklingen i vår stora värld. Det är väl bara om det hinner bli ett 3:e världskrig som jag lär märka det. Alltså när jag är på väg in i mitt hyreshus och märker att det inte längre existerar. Någon har sprängt det i tiotusen bitar...
Övriga genrer (Satir)
av Bengt J Malmsten
Publicerad 2025-12-18 20:01