Mina komplimanger till kocken! Sömmarna
spricker ta mig tusan! Tragiskt egentligen
att det var den sista tigern som serverades,
jag hade gärna upprepat succén en annan kväll,
utsökt! Du vet att skämma bort en broder!
Ja, tack, jag tar gärna en kupa cognac till,
behöver du fråga! Sannerligen om detta inte
är helt i min smak! Man blir nästan poetiskt
lagd. Jag hade lätt kunnat lägga ut texten
om regnet på rutorna i rökrummet, ljudet av
ett långsamt parti biljard, elfenbenskloten
som slickar den mjuka filten och krockar
mot varandra med ljudet av öronknaster
efter en djupdykning i vatten. Åh, och dessa
härligt knarriga läderfåtöljer, så bekväma!
Arabhud? Tänkte väl det. Vet du, om man
smörjer in dem med spermacetivalolja får de
samma glans som när de levde. Förlåt? Nej,
jag har inget att anmärka på, du är en
oklanderlig värd. Och du har dresserat dina
slavar väl, de är mycket diskreta. Glaset
verkar nästan fyllas av sig självt! Du kan
med rätta vara stolt över dem. Skicka gärna
upp en av honorna till rummen senare, du
vet, för matsmältningen... En som börjat
menstruera, helst, såsen skär sig om jag
hör tårar. Ja, skratta du! Men jag har en
känslig konstitution, minsta brott mot
etiketten sårar mig ända in i själen. Och
tårar är ju inte precis som regnet på rutorna
där, vilket enbart bidrar till trivseln, eller
läderknarret under rumpan, ett fascinerande
ljud f.ö. Låter lite som ett av deras språk, eller hur?
Fri vers (Prosapoesi)
av Paulie
Publicerad 2026-06-18 20:53
praktikanten
såsom jag tänker mig arvid falks bestyr och klimat i/på röda rummet
2026-06-18