Varför var agenten på sjukhuset? Jo, för att kunna vara med om en hemlig operation. Han saknade ett friskt organ, men hade ett illa fungerande.
...hade han mage att påstå att jag inte behövde skrika åt
honom då jag talade. Varför jag berättade för honom att
jag inte är ens kapabel att skrika eftersom min läkare
talade om att en av biverkningarna
min nya medicin har, är att att jag inte längre förmår skrika
utan bara kan tala med vanlig röst i vanlig samtalston.
Såvitt jag inte väljer att viska med ett sådant där knappt
hörbart tonläge, såvitt den som lyssnar
inte skärper sig litet extra eller om jag väljer att vara tyst
och istället kastar talande blickar omkring mig, med olika
tecken av handen gör mig förstådd eller som exempel på
annat kroppsspråk bara rycker på axlarna
eller höjer på mina ögonbryn, båda på en gång eller ett i
sänder. Ett annat sätt att agera på är att skicka iväg en
rak höger, det vill säga 'göra en moderat'. Varpå jag viskade,
så han måste böja sig fram
för att höra bättre och jag då valde 'miss handel', på det viset
att jag gav honom en rungande örfil som svar
A. Han visat på oborstat uppträdande.
B. Visat på viss ohörsamhet. Eller C.
Visat att han nog inte kunde tänka längre än två meter.
Prosa (Kortnovell)
av lodjuret/seglare
Publicerad 2026-06-19 12:15