Logga in


Jag kan inte vänja mig vid
att man bör vara smal som en sylfid
att existensens gåta kan blir löst
av getingmidja (men stora bröst)
själv är jag nog bara fel, fel, fel
jag borde kanske korrigera en del
ger en kritisk blick på låren
som verkar ha svällt med åren.

En vacker och idealisk kropp
ses på bilder ändrade med photoshop
nu får jag se till att ligga i
och beställa lite kirurgi
låta kniven kroppen tyrannisera
så jag slipper att bli diskvalificerad
för världen tillhör bara de smala
övrig befolkning anses onormala.

Tjejer svälter sig till döds
så blir deras ångest löst
vi kvinnor satsar mycket krut
på att se vackra och smala ut
reklamen lever på vår osäkerhet
på vårt självhat och vår känslighet
vi vill ju bara bli accepterade
fast på vägen blir vi tyvärr
stereotypiserade.



Bunden vers (Rim)
av Lena Staaf
Publicerad 2026-06-22 19:15


Öknens Ros
Flickor/kvinnor hetsas till att skapa det perfekta utseendet genom reklam för skönhetsmedel. Går inte detta så finns plastikoperationer för att fixa till det man är missnöjd med. Skrämmande utveckling!
2026-06-23


Kungskobran
En kraftfull dikt om verkligheten. Men du är fin som du är och dessutom söt.
2026-06-22


Max Poisé
Jag tror att det är kvinnor själva som skapar kroppshysterin. Har inte hitintills träffat en enda man som har det som ett stående ideal att kroppen ska vara trådsmal. Kurvor är vackert! Tänkvärd dikt i fint rimformat!
2026-06-22