Logga in


De samlas väl in för vinterförvaring, men det finns de som har egna elsparkcyklar.

 

 

de far fram som riktiga dårar

de inte alls oss bedårar

förarna ingen hänsyn tar

de överallt omkring far

 

de har blivit ett riktigt gissel

bland människor hörs gnissel

ingen ringklocka som låter

de bara susar förbi och åker

 

ligger slängda både här och där

inte tänker de på en stackars pensionär

som med rullator kryssar sig fram

människor av äldre stam

 

när höst och regnrusk kommer

när det inte längre är sommar

hur skönt är det då att åka

när årstiden bara bråkar

 

hoppas vi en snörik vinter får

när det inte längre lika bra går

att susa fram på torg och gator

men bättre med en stadig rullator

 

att cykelföretagen riktat in sig på unga

är helt klart med flit

en köpstark grupp bland de tunga

vill de så split

 

nej, bort med alla elsparkcyklar

de tillför inget positivt

företagen enbart hycklar

pengar är deras gebit

 



Bunden vers (Rim)
av Öknens Ros
Publicerad 2026-06-26 08:51


Marita Ohlquist
Det gäller att vara observant och se sig omkring för att inte bli påkörd. I förra veckan höll jag att bli påkörd i en affär av två tonåringar på elsparkcyklar som tävlade med varandra Höll på att ramla, men återfick balansen. Hoppas att dom inte skadade någon.
2026-06-26


Jacob Sjöstrand
Förbjud texter i kursiv stil, dessutom på rim.
2026-06-26


Livets konduktör
Vi ser hur vi blir allt latare och fetare och beroende av elsparkcyklar. För bråttom för att gå lugnt fram. Det är som filmen WALL-E, där mänskligheten blivit så tjocka att alla har permobiler.
2026-06-26


Jeflea Norma, Diana.
Och jag glömde att nämna att i Sverige har vi fortfarande civiliserade konsumenter, som vill komma till jobbet i tid eller lära känna stadens gator. Polisen är inte ute efter bråkstakar, utan de som måste lämna landet, men i andra länder tjänar turister bra pengar genom att ringa receptionen för att hämta cyklar från buskar och trottoarer, det är en inkomstkälla för många och genom hederligt arbete dock. hihihi.
2026-06-26


Jeflea Norma, Diana.
Polisen i flera städer (Stockholm, Göteborg, Malmö) har rapporterat att: det finns ett stort, osynligt nätverk som polisen inte kan tränga in i – men det är svårt att stoppa spontana, rörliga leveranser. Sverige har gått från en marknad dominerad av hyrda elsparkcyklar till allt fler privatägda fordon. Detta innebär att uthyrningsföretagens intäkter minskar i takt med att fler köper egna fordon. Uthyrningsföretag tjänar pengar på: Hyresavgifter per minut/körning Abonnemang Samarbeten med kommuner eller företag. * På Min gatan introducerades intill "twist key" lokalen, några elsparkcyklar föra månad som skriver på dem första åket är gratis "free, natt och dag bevakar polisen och Securitas grindarna/ Berätta hur svårt det är för polisen att bevaka sådana anläggningar och följa efter...
2026-06-26


Sefarge
Jaa över 6000 olyckor förra Året samt kommande sjuk- domar ifall de ej rör på sig Utan åker omkring med el brädan i 10-20 år(oskadade?) Fast de kanske far med den mellan olika gym.pass o annat för att undvika vara helt orörliga? Men tacka vet jag att få trampa ut på landet med cykel! ;)
2026-06-26


rostspik
De är upphov till många olyckor. Helt onödiga då det redan finns cyklar och bussar för de som inte vill gå.
2026-06-26


Kungskobran
Jag är en äldre man och tar gärna en elsparkcykel när det är långt att gå. De är lätta att stiga av och på, mycket bättre än en otymplig cykel. Det går emellertid alldeles för fort. Max 10 kmt skulle de strypas till. Jag kör aldrig fortare än så.
2026-06-26