skrivet i flow
~*~
Vad är naturens fulaste, själv sa hon alltid: döden döden döden
då hennes dotter läste artiklar för henne som hon skrivit
och nästan glömt bort på det 90:e året
för inte kan det vara hösten, med alla löven
varje årstid omskriven i böcker för de unga
som ännu inte alla känslorna och texterna förstått
och inte det vinterkalla landet
eller bandet till tiden förr, 1800-talet
då det förstås var värre med köld
Jämmerligen
Vad kan vara bättre, att vara folkilsk eller de som är folkpilsk
vad kan vara värre, än sånt som driver folk till pilsner och piller
är det inte bättre med musiken och litteraturen, även kallad kultur
det hörs ju på namnet, annars hette det väl okultur
Hujedamej
Vad kan lösa vanan, med ovanan till musiken
med alla artister som gör alltför många besviken
det var väl ändå inte meningen
att sjunga och spela välkändheter som ingen och inget överraskar
så att man föredrar tystheten
Voffo dådå
Vad är då naturens vackraste, solnedgången eller soluppgången
de dagvakna säger uppgången men där alldeles innan nedgången
finns ett skimmer och det tidlösa landskapet
som går över daggstänka berg...fallera, utan strumpor och skor
där Astrid och andra lärt folk sedan barnsben
vad som är rätt och fel, men det behövdes egentligen inte, för de vet om det, egentligen
Pilutta dej
Men behövde påminnas, det känns igen
och däri ligger berättelsens makt
att skriva om det som man ännu inte kan sätta ord på men....
känner igen
Som ett litet barn som förstår känslan förknippad med ordet
...den allra första gången
15 Jul 2014
L Patrik W Johansson
Varje dag pratade Astrid med sina systrar Ingegerd och Stina i telefon. De började alltid samtalen med orden "döden, döden" för att liksom ha det avklarat, sedan pratade de om andra saker.
"Man måste lära sig att leva så att man blir vän med döden. Tror jag tralala."
- Astrid Lindgren
Fri vers (Spoken word/Slam)
av L Patrik W Johansson
Publicerad 2014-07-20 21:32
ResenärGenomLivet
Så trevligt skrivet...tankarna rycks åt olika håll...
2014-07-21
Bibbi
Suveränt.
2014-07-21
Eva Helene
Skön flödesskrivning, tack för den!
2014-07-20
Peter Olausson
flödet är starkt och det är lätt att ryckas med av strömmen!
2014-07-20
ej medlem längre
Snyggt!!
2014-07-20