Isigt kall
i en balett
yr var flinga
när den nätt
i en piruett
ned sig svinga.
Bland frost och snö
.... tö och morgondimma
bär mörker fram
sin härskarinna
snål
blir dagens timma.
Ty
solen sig dragit
i en strålande reträtt
försmått... och oss bedragit
likt en diva... beklagligt kokett.
Då
tändas tusen, tusen
juleljus
i vart hus de brinna
för bort vill vi
få henne att försvinna
vår mörka objudna härskarinna.
Små strålar av hopp
är Julen dock
som livar oss opp
med paket under granen
som skall öppnas opp
det vet alla barnen.
Snart för fulla halsar
vi Julens sånger sjunga
och runt granen valsar
med både gamla och unga.
God JUL....VETJA !
Övriga genrer av gunnnar nylund
Publicerad 2019-12-20 11:27
Notarius publicus:Sten Wiking
Här snöar det julpoesi,minsann ! .......i brist på annan snö.
2019-12-21
Steff...
JUL, JUL, STRÅLANDE JUL? Vart? Annars okey:-)
2019-12-20
KattenKin
Vilken fin julstämning i dikten. Älskar första versen, fast alla är fina, men blev särskilt förtjust i den. God jul och gott nytt år Gunnar om vi inte hörs innan dess!
2019-12-20