Jag undrade i morse och resten av dagen varför jag börjat kalla senryu för renyu men kom på varför sedan jag letat i minnet.
På 80-talet bodde vi på Almvik i Malmö i ett av höghusen som skymtar i bakgrunden när Lilja i Lilja 4ever ska begå självmord. Jag var småbarnspappa då och flydde hemifrån var tisdag till Lindängehus för att spela luffarschack i Malmö Luffarschacksklubb. Vi spelade pente också.
Precis när vi flyttat till Lund bytte klubben namn till Malmö Renjuklubb om jag inte minns fel. Renju/renyu är den japanska varianten av luffarschack. Den ger, via särskilda regler, ingen fördel för den som gör förstå draget
Då var det mysteriet löst. Skönt!
Prosa av Algotezza
Publicerad 2019-04-11 21:08