budet lyder så
du skall icke dräpa
är det så svårt förstå
hur kan man annan i smutsen släpa
ett människoliv numera intet värt
livslågan släckes utan pardon
man ej håller livet kärt
i livet kan bli sådan situation
gjort kan inte göras ogjort
konsekvensen slutgiltig
dräparen flyr fort
känner sig likgiltig
små orätter blåses upp
blir till stora oförrätter
lätt då ta till kupp
dödandet fortsätter
Bunden vers (Rim)
av Öknens Ros
Publicerad 2019-10-29 10:58
Bodingen
Alla människor är krigare på olika sätt, några Guds bästa barn blir vi aldrig. Halelulia.
2019-10-29
Lena Staaf
Tänker på alla som dog i Syrien nyss när Turkiet anföll. Och Trump tyckte att "de kunde få bråka ett tag."
2019-10-29
Kungskobran
Undrar om det står någonstans i koranen, du skall inte dräpa
2019-10-29
Koloristen
Det kan vara avgörande stor skillnad på dråp eller mord och att döda i sig. Budordet i Exo.20:13 är till för att skydda oskyldiga liv från dödligt våld. Samma Gud som gav det budet gav också budet att den som dräpte/mördade någon skulle straffas - med döden (Gen.9:6). Överheten är inte tänkt att bära sina svärd förgäves i sådana fall.
2019-10-29
ULJO
Vem är budorden till för? De som kan göra precis vad de vill och sedan kan få syndernas förlåtelse. Att döda är inte OK. Men vissa tolkningar verkar göra det legitimt.
2019-10-29