'Kvart' är slangord för kvarter, nattkvarter, fjärdedel av sextio sekunder, bostad, 'hål i väggen', även om bostaden tillfälligt är i en port, under några tidningar på gatan, ett par kartonger under en bro i Paris. (M S är nog en påhittad person.)
I stora stycken är jag som benägen att hålla med
Monica Svensson då hon yttrar något i stil med...
En del människor som ser en tavla målad av mig.
Säger att de inte förstår sig på den, eller om de nu
har en egen uppfattning, de ändå ofta nog vill ha
en förklaring till vad jag personligen 'ville säga'
med tavlan ifråga. Svaret kanske skaver en smula
i betraktarens ögon. Men skaparen av något, om
än den kommer med en 'plausibel' förklaring. Nog
ofta bara kände lust till att 'göra något', som för att
'få ur sig litet känslor' just då. Som att starta världs
krig eller sparka på en sten, mest för att det låg en
sten där. Eller som någon kan svara på varför det
kändes så frestande att 'busa', 'jag hade tråkigt och
ville roa mig en smula'. Jag exempelvis tycker illa
om missdådare, mördare och pyromaner. De kan
väl börja med att tända eld på sin egen kvart?
Prosa (Fabel/Saga)
av lodjuret/seglare
Publicerad 2020-06-30 11:09