När ett träd växer,
Rakt
Snett
Knotigt
Har det något val?
Ska grenen skjuta ut här
eller ska den skjuta ut där?
Hur högt ska det bli,
Hur många årsringar ska det få?
Och vad kan det påverka?
Ett grässtrå likaså,
eller ett blomster
Det bara existerar
Står det och stampar
Gör det någonsin motstånd
mot ego
och system
eller hålls det tillbaka
av Jante
Motarbetar det naturlagarna?
Stannat
gräver där jag står
trots att jag minst
varannan dag
påstår
att jag går
Slösar trädet med resurserna
med energin
Använder det exakt
vad som krävs
för optimal växt
Tvekar det aldrig
misströstar
tjurar
Om jag vore ett träd
skulle eken vara min form
knotig
sirlig
gammal
vid men också hög
med lindlöv vajande
i kronan
och rötter i
livgivande jord
pålförankrad i nuet
och förenad med all världens tålamod
insikt och vishet.
Fri vers av Livet1
Publicerad 2020-10-24 23:02
stormengudrun
Ja, tänk, träden bara lever och bryr sig inte om något annat :-)
2020-10-25
Roger
Det är inte ofta man stöter på så här kompletta texter. Väl genomfört från första till sista raden som sammanfattar elegant. Wow lixom
2020-10-25
Peter Stjerngrim
Innerlig känsla av mening och innebörd med så outgrundligt många bottnar ...
2020-10-24