Jag vill tipsa om en nyutkommen bok.
Den heter "Avslagsmaskinen" och handlar
om byråkrati och avhumanisering i svensk
sjukförsäkring.
Författaren heter Niklas Altermark och är
fil.dr och verksam vid Stadsvetenskapliga
Institutionen vid Lunds universitet.
Boken bygger på hundratals berättelser
från människor som blivit av med sin
sjukförsäkring samt intervjuer med
handläggare och centrala beslutsfattare
på Försäkringskassan.
Boken är utgiven av Verbal Förlag i Stockholm.
Lyssna även gärna på en intervju med Niklas
på https://sverigesradio.se/artikel/7578918
Ni kan också gå in på https://116omdagen.wordpress.com
och hitta mer om ämnet.
Jag tycker att det är viktigt att vi får se hur
det verkligen går till i dagens samhälle. Sprid
gärna det här till bekanta och andra som kan
behöva hjälp i sin kamp för rättvisa.
Övriga genrer (Pastisch/Hommage)
av ResenärGenomLivet
Publicerad 2020-11-12 20:40
aol
Så tänkvärt, ledsamt att få ett sånt samhälle
2021-03-06
Dan Myrbeck
Det är både skrämmande och intressant hur vi på något sätt får ett samhälle som ingen egentligen vill ha. Bra initiativ av dig!
2021-01-02
the wildcat
viktig information om samhällets nedrustning
2020-12-06
Palett
Tack för ditt tips i denna bedrövliga fråga
2020-11-22
Connie
Tänkvärt, tack för att du river tigandets mur!
2020-11-20
Thomas Widemark
Nej, ingen medmänsklighet där inte. Bra tips!
2020-11-16
Mattias Alveteg (Lavtege)
Har följt särskilt en person under några år och dennes Kafka-liknande kontakter med försäkringskassan. Klart deprimerande…
2020-11-15
Bibbi
Håller med till fullo.
2020-11-15
Olof Lagerhorn
Det är alltid bra att belysa verksamheter och företeelser från flera håll.
2020-11-14
Marita Ohlquist
Bra och tankeväckande!
2020-11-13
Niliboy
ja, det är för bedrövligt, bra att du tipsar!
2020-11-13
Ken Cassel
Vilke bra tips, vännen min! :-))
2020-11-13