En kopp nybryggt te
är gott det me´
men när det är fest
passar kaffe bäst
doften som sprids i köket
når straxt fram till besöket
och ett leende lyser upp våra fejs
nu är det tjo o tjim o hej svejs
vi insuper den goda aromen
på kaffesjuka är det symtomen
denna dryck är gudomligt god
den rinner snabbt ut i vårt blod,
vi fyller våra muggar med denna dryck
och båda får samma smakintryck
vi ler från ena mungipan till den andra
när vi leende tittar på varandra,
två kaffekärringar i köket sitter
just nu inget annat alls de gitter
mätta av den godaste maten
tomma är alla stora faten
så nu är det kaffet som gäller
inga ungar o gubbar som skäller
tid för inre ro och frid
detta är vår egentid.
.
Bunden vers (Rim)
av angela Täubert fd Jansson
Publicerad 2020-12-15 21:55
Öknens Ros
En alldeles superb hyllning till den ädla drycken kaffe!
2020-12-16
Gumlan
En alldeles utmärkt utsökt kaffenjutarbeskrivning!
2020-12-15
BenGust
Kaffe går lika bra för de silkesmöra som för de ännu arbetsföra.
2020-12-15