Logga in


En kopp nybryggt te
är gott det me´

men när det är fest
passar kaffe bäst

doften som sprids i köket
når straxt fram till besöket

och ett leende lyser upp våra fejs
nu är det tjo o tjim o hej svejs

vi insuper den goda aromen
på kaffesjuka är det symtomen

denna dryck är gudomligt god
den rinner snabbt ut i vårt blod,

vi fyller våra muggar med denna dryck
och båda får samma smakintryck

vi ler från ena mungipan till den andra
när vi leende tittar på varandra,

två kaffekärringar i köket sitter
just nu inget annat alls de gitter

mätta av den godaste maten
tomma är alla stora faten

så nu är det kaffet som gäller
inga ungar o gubbar som skäller

tid för inre ro och frid
detta är vår egentid.






.



Bunden vers (Rim)
av angela Täubert fd Jansson
Publicerad 2020-12-15 21:55


Öknens Ros
En alldeles superb hyllning till den ädla drycken kaffe!
2020-12-16


Gumlan
En alldeles utmärkt utsökt kaffenjutarbeskrivning!
2020-12-15


BenGust
Kaffe går lika bra för de silkesmöra som för de ännu arbetsföra.
2020-12-15