Här bor en gammal upptäcktsresande, Isidor Sibirius
ihop med sin trogna björn, Teodor Sibirius
samt sin senaste ren, Doris Sibirius
och därtill hennes unga pingvin, Ellinor Sibirius.
Minst två fönster står ständigt på glänt,
så lägenheten känns ofta som ett kylskåp..
..åtminstone för den modiga granne som till äventyrs
sätter sina varma fossingar på deras frusna mattor.
Bokhyllorna har Isidor fyllt med tusentals rullar
toalettpapper varpå han dag som natt låtit nedteckna
sitt livs möten med sällsamma existenser och biotoper
uti nödfall - om han nånsin skulle glömma några...?
Bakom soffkuddarna har Teodor lyckats gömma
ett tjog av sina bästa syltburkar och konserver han fått i
julklapp av Isidor; klär ut sig till vakt med valrossmustasch
så varken renen eller pingvinen får för sig att öppna någon.
Fri vers (Prosapoesi)
av TrollTörnTrappan
Publicerad 2021-12-27 22:28
Lena Söderkvist
Var och en ser om sitt hus i den lägenheten i det huset. Gulligt och litet full-i-fan, kan man säga.
2021-12-29
Nanna X
Intressant om märkligt samboende! Får mig att tänka på en gammal julkalender som gick på TV när jag var liten. Papperskalendern hade formen av ett hyreshus, man öppnade en lucka och så fick man träffa människorna som bodde där i TV-avsnittet. Minns inte vad den hette men du som är världens bästa julkalender-nörd kanske vet?
2021-12-27