Logga in




#Discovery


Alla äpplen
som låg under träden
i det daggvåta gräset

Alla äpplen
med de vackraste namn
vi åt och åt och åt:

Signe Tillisch
Gravensteiner
Åkerö
Ingrid Marie
Transparent Blanche

Allt äppelmos
mamma grötade med i köket;
skalandet
kokandet
mosandet
geggandet

alla äppelkakor hon bakade

Inget fick förfaras
enligt pappa
ändå var det äpplen som blev över

De fulaste
maskätna äpplena
slängdes in till hönorna
i hönsgården

De äpplen
som bara hade bruna fläckar
efter fallet i gräsmattan

lades i ståltrådskorgarna
som farfar hade tillverkat
och ställdes in i boa

Nu hade vi att äta hela vintern

När vi barn någon gång
blev sugna på något sött
(annat än frukt)
visste vi redan vid frågan
pappas svar:

Ta ett äpple i boa!

Nu vill jag tacka dig
pappa
för alla äpplen
du proppade i mig

tids nog blir jag
ett blommande äppelträd







Fri vers av stormengudrun
Publicerad 2022-09-15 11:10


Anya
Vilken härlig ton i texten. Blir sugen på ett äpple. Tycker om det existentiella i slutet.
2022-09-20


jba
Åh! Gillar skarpt!
2022-09-20


Annaemi
Åh, tänk födas åter som ett Signe Tillisch med sina runda fräkniga kinder. Fin bild!
2022-09-15


soligajag_1
Nu blev mitt leende så brett av denna vackra poesi om äpplen och dess inverkan på livet! Äppelträdet blomstrar inom mig.
2022-09-15


Kajan
Prunkande poesi, med inbyggd glädje.
2022-09-15