Samvetet är som en lök
inkapslat i sitt skyddande hölje
när man börjar skala
svider det i ögonen
ju längre in man kommer
desto mer rinner tårarna
Fri vers (Fri form)
av Marita Ohlquist
Publicerad 2022-10-12 09:13
Ezmeralda
Ja visst är det så. Så svårt men vi är mänskliga!
2022-10-20
Respons
Kloka sanna ord.
2022-10-17
Susen
Finstämda rader som berör igenkännande
2022-10-16
Eva Helene
Vilken bra liknelse! Tänk om alla kom så långt!
2022-10-13
Kungskobran
Inget öga är torrt när samvetet rösten fått Den samvetslöse har tåren i ögat kvar
2022-10-13
Niliboy
Mycket roligt!
2022-10-13
Blått Norrsken
Så härligt uttryckt i din skrift
2022-10-12
Olof Lagerhorn
En originell bild över samvetet och hur vi förhåller oss till det.
2022-10-12
Öknens Ros
Tårar av både glädje och sorg måhända?
2022-10-12
Solstrale
En god metafor!
2022-10-12
Sparvögat
Vilken härlig betraktelse av lökens inre värld~samvetets inre färd… Mycket bra!
2022-10-12
Kajan
En bra liknelse, lök är i grunden mycket nyttigt !
2022-10-12
Maria Sundelin
Vi är olika bra på att lyssna på vårt samvete eller överjag Kramar
2022-10-12