Får man SKRIIIIKKKKAAAA
rakt ut i ett sovrum
rakt ut i ett välordnat radhusområde
rakt ut i en syrénbuske med fina blomster
rakt ut i en text
så att bokstävlarna faller
ourdena rubbas
och meningslarna faller isär?
Det kan du göra
MEN
du får själv städa upp det du förstört
slänga allt i en lämplig kompostanläggning
tvätta bägge händerna
borsta tänderna noga
gå och lägga dig tidigt
och sova med bägge händerna på täcket
Sedan får du gå till Svenska Akademin
buga djupt
med mössan i hand
be så hemskt mycket om ursäkt
Kanske förlåter de dig
Gubbslyngel!
Fri vers (Fri form)
av Respons
Publicerad 2023-06-05 05:51
Lena Staaf
Rolig och respektlös text som ger oss tillåtelse att jonglera med språket! Bravo!
2023-06-05
Sefarge
Haa så Svenskt? (Passande intill Nationaldagen) Först leva ut! Men sedan Luheranskt Veta hut? ;)
2023-06-05
Lena Söderkvist
Det är aldrig bra med för mycket respekt. Akademien får leva efter samma premisser som andra: Take it or leave it! Inget att bli bitter för på något håll. Ändå är din text träffsäker och rolig.
2023-06-05
Cikoria Blå
Rolig läsning om allvarliga saker.
2023-06-05
ej medlem längre
Lysande om att yttrandefrihet ibland kommer med konsekvenser, både privat och i större sammanhang. Första felstavningen får min panna att rynkas, andra får polletten att ramla ned och lockar fram ett fniss. Avdramatiserande text om något som kan kännas väldigt dramatiskt, ångern efter yttrandet. Något denna person i kommentarsfältet sliter dagligen med pga kronisk offentlig poesilogorré. Jag ser skammen som övning på att inte smita undan att känna mina känslor.
2023-06-05