Långt inne i mörka djupa storskogen. Dunkel, farlig, lockande stämning. Någonstans i omgivningen troll, som inte kunde skymtas men vars närvaro var påtaglig.
Plötsligt en öppen solbelyst glänta, fyrkantig till formen.
Där gick stolta vildhästarna, människans vänner.
Man var plötsligt i säkerhet - trollen räds kraften i deras bakben.
Tolkning: nedärvd svensk folktro. En längtan till det mystiska.
Prosa av rostspik
Publicerad 2024-03-05 11:30
Bodingen
Ja vad vore svensk folktro utan vättar, troll, näcken och andra mytiska figurer? Förmodligen väldigt trist.
2024-03-14
kriya
Larz: hur kan du veta med säkerhet att gud inte är en ond ET?
2024-03-05
kriya
det jag funderade på häromdagen då jag såg allt påskpyssel i affären var om Blåkulla och kooplingen till ufofenomenet.
2024-03-05