Logga in


medan saven stiger
i den gamla björken

sjuder ny kraft
i kropp och huvudknopp

å, vad jag längtat efter detta
att säga; jag kommer igen!

börjar dagen
med dagbok och örtte

världen är nu
och här

jordar mig

barfota
utomhus

under en himmel
med mild sol

sänker mina ögonlock
så att bara en springa ljus
strilar in -

ett delikat spel i ljus och skugga
inbjuder min fantasi
till dans
bland äppleblom
på ängen här intill

fåglarna kvittrar glatt

alla människor omges
av nyhetens behag

vi kan sammanklinga med
livets lust till blomning

vi kan välja fred och vänskap
inte krig, lögn och hat

rik på gåvor är livet
brist är inte nödvändigt
och denna tid är ljuvlig





Fri vers (Fri form)
av Blomma-Stjärna
Publicerad 2024-05-09 14:37


Filosofiskan
En dikt som får det att sjunga inom mig när jag läser den.
2024-06-17


Bengt Hedlund
Ja visst kan man blunda utan att vara blind!
2024-05-23


lila fjäderblomman
Jaaaaaa! Säger jag till denna ljuvligt livsbejakande dikt! :)
2024-05-20


Anya
Det spritter i mig när jag läser. Så mycket vårkänslor. Det är nästan så man vill göra som Ronja....ett vårskrik.
2024-05-20


Lena Söderkvist
Ännu en skön energikick från dig.
2024-05-12


Marita Ohlquist
En fin och livsbejakande text skriven av en erfaren och klok kvinna.
2024-05-10


Kungskobran
Så fint och målande Bokmärkes
2024-05-09