... som talar om
för mig vad jag
behöver prestera
för att få
fortsätta vara jag?
Inte för att
någon presenterat
något sådant för mig
men stundom
får vissa mig att fundera
på om jag
till skillnad mot alla andra
har utsetts till
att vara ett undantag ...
Men oavsett vad ...
Det här är jag!
Och jag,
jag tänker fortsätta
vara jag
oavsett vad du
eller någon annan
tror dig om
att ha för information
som du tänker berätta
för att få mig
sluta fortsätta vara
den jag
som är mig ...
För till skillnad
mot de allra flesta
andra inklusive dig
så finns det intet
i mitt liv
som jag sagt eller gjort
vilket jag behöver
vara oroiig över ...
... för min egen skull ...
Nej,
jag kanske ej
över mitt liv
och leverne
har eller har haft
full kontroll ...
Men det spelar
egentligen mindre roll
eftersom jag följer
min egen lilla regel
som handlar om
noll komma noll ...
Det vill säga
den första och enda lagen
gäller så som den
alltid har så gjort för mig ...
Och eftersom
det gör att jag
saknar varje uns av
vare sig
syfte eller motiv
för att gör någonting
som skadar
vare sig mig själv
eller någon annan
direkt eller indirekt
i mitt liv ...
... finns det
inte mycket som
jag behöver bry mig om
ifall du vill berätta
om det du tror dig veta
som skulle kunna skada mig ...
Däremot är jag inte så säker på
att du så säkert skulle gå
om du bestämde dig för
att likväl göra så ...
Ty då ingen
riktigt tror på
att någon fungerar så
som jag nu gör
blir det du tror dig veta
något som en del andra
helst ser att det bara är jag
som har information om ...
Och problemet för dig
skulle blott bli
att du riskerar
väsentligt mer än
ditt nuvarande liv ...
Eftersom
du har såväl
syfte som motiv
med att försöka
styra mitt liv
vilket för en del
blir lite för mycket fel ...
Då de ej
ser sådana som
i mina angelägenheter
alltför djupt letar
som någon
för vilken de
ska behöva oroa sig ...
Så snälla rara du
låt mig vara ifred
från och med här och nu ...
Jag vill bara få leva mitt liv
på det sätt som för mig
känns rätt
även om det kanske ej
är så som du önskar dig ...
Med förhoppning om
att du åtminstone
dig själv bryr dig om
och att när du
blickar lite djupare
inom dig
efter att ha lyssnat
på vad jag berättar för dig ...
... kommer till insikt om
att jag vet
och inser det faktum
att om du så ej gör
är du ej någon
jag behöver oroa mig för ...
Ty då lär du bli
synnerligen obsolet ...
- Inte hypotetiskt
utan verkligt och konkret ...
Övriga genrer (Drama/Dialog)
av Peter Stjerngrim
Publicerad 2024-06-04 04:40