Logga in




vinkar adjö


Hängbjörkens grenar
vinkar adjö
snart är det dags för mitt bladverk
att dö

Löven är gröna på grenarna än
svårt skönja takten
i nedbrytningen

Som du och jag
i vår blommande tid
med grönskande grenar
och tiden bredvid

En vacker dag
ska vi vinka ändå
vandra den väg
som vi alla ska gå

Löven har fallit
men knopp är på gång
snart ska den brista ut
i sin sång

Bladen ånyo ska gunga på gren
Stammen så stadig
Blicken så ren




Fotnot. Trädet på bilden är en ek -faktiskt den äldsta i Sverige.
Men sina nära 1000 år på nacken blommar den än.



Bunden vers (Rim)
av stormengudrun
Publicerad 2024-09-15 07:29


Sefarge
Obs! Glömde sätta: ? mellan orden fotot: och filmaren.(Då jag ej var helt säker.) ;)
2024-09-17


Sefarge
Rumskulla(Kville) eken Lär vara den äldsta även ute i Europa och är den på fotot. "Filmaren"Vilgot Sjömans morfar lär enligt historien ha suttit inspärrad där,(inuti ihåligheten om det nu är sant?) stundvis när han an -sågs vara mentalt oförmögen att kon -trollera sig själv. När Astrid Lindgrens Föräldrar var unga Så samlade socknen Till sist in pengar till traktens buse som aldrig lärde uppföra sig. Han tog emot Pengarna,reste till US. Så blev de av med det problemet Smålänningar har alltid varit kreativa lösa problem på eget sätt? ;)
2024-09-17


Maiah
Jag blev lite förvirrad då texten handlar om björken men jag ser en ek på bilden. Sen såg jag att du noterat bilden. Björkar är otroligt vackra träd! Var finns den här gamla eken? Jag vet att det finns några riktigt gamla på ekerö
2024-09-15