Logga in


 

 

att vara lågavlönad i Sverige är pest

aldrig har man råd att gå på fest

knappt ha råd att till räkningar betala

man kan ej heller dessa förhala

 

pensionen är alltför skral

dock man håller sig smal

matranson väldigt snål

räcker med ett mål

 

att företag skulle höja lönen

de skulle säkert ej höra bönen

om lågavlönade fick rimlig lön

skulle det säkert mötas med stön

 

när fattiga får det bra

vill de kanske inte längre ta

smutsiga, stressiga, otacksamma knog

då kanske de sedan länge fått nog

 

vad ska makten ta sig till

när ingen längre vill

vara rik mans slav

inte vara det nav

 

som håller samhället upp

är de rädda för en kupp

när samhällets bojor frigörs

o människors sinne ej störs

 

vad skall de då göra

göra deras slavgöra

kanske gå en mil i fattigas skor

nej, det jag aldrig tror

 

men tanken är rätt frestande

med tanke på deras festande

i flotta, gyllene salonger

med damer i saronger

 

 

 

 

 

 

 



Bunden vers (Rim)
av Öknens Ros
Publicerad 2024-10-24 09:37


Jeflea Norma, Diana.
Gud välsigne vår poeter.se sida, vi får skriva om den nya fattigdomen i Sverige, jag publicerade en text på Facebook som togs bort för att den inte stämmer överens med deras domstolspolicy. De lovade efter 3 dagar att de kommer tillbaka med domen, annars tycker de att jag har det bra upförande vid sidan av, men kom aldrig... https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2518701
2024-10-28


Marita Ohlquist
Samhället är som en pyramid, överst sitter makthavarna, underst är bärarna som knäar under tyngden. De som är högst upp borde tänka på att när bärarna inte orkar mer, så rasar pyramiden och blir en grushög.
2024-10-25


Kungskobran
Fy tusan för att ha det det knapert men man behöver ju inte frysa och svälta som i många länder om det kan vara till någon tröst
2024-10-24