att vara lågavlönad i Sverige är pest
aldrig har man råd att gå på fest
knappt ha råd att till räkningar betala
man kan ej heller dessa förhala
pensionen är alltför skral
dock man håller sig smal
matranson väldigt snål
räcker med ett mål
att företag skulle höja lönen
de skulle säkert ej höra bönen
om lågavlönade fick rimlig lön
skulle det säkert mötas med stön
när fattiga får det bra
vill de kanske inte längre ta
smutsiga, stressiga, otacksamma knog
då kanske de sedan länge fått nog
vad ska makten ta sig till
när ingen längre vill
vara rik mans slav
inte vara det nav
som håller samhället upp
är de rädda för en kupp
när samhällets bojor frigörs
o människors sinne ej störs
vad skall de då göra
göra deras slavgöra
kanske gå en mil i fattigas skor
nej, det jag aldrig tror
men tanken är rätt frestande
med tanke på deras festande
i flotta, gyllene salonger
med damer i saronger
Bunden vers (Rim)
av Öknens Ros
Publicerad 2024-10-24 09:37
Jeflea Norma, Diana.
Gud välsigne vår poeter.se sida, vi får skriva om den nya fattigdomen i Sverige, jag publicerade en text på Facebook som togs bort för att den inte stämmer överens med deras domstolspolicy. De lovade efter 3 dagar att de kommer tillbaka med domen, annars tycker de att jag har det bra upförande vid sidan av, men kom aldrig... https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2518701
2024-10-28
Marita Ohlquist
Samhället är som en pyramid, överst sitter makthavarna, underst är bärarna som knäar under tyngden. De som är högst upp borde tänka på att när bärarna inte orkar mer, så rasar pyramiden och blir en grushög.
2024-10-25
Kungskobran
Fy tusan för att ha det det knapert men man behöver ju inte frysa och svälta som i många länder om det kan vara till någon tröst
2024-10-24