Älgen kliver in i bilden, jo, jag är störst!
Har ni bara berg här?! - eller vad dväljs?
Behöver tusen träd och miljoner buskar.
Börjar knalla en bit och leta upp föda.
Tar med Ödlan i mitt lag, så får
ugglan och kissen samsas om sitt lilla lag.
Har packat skidor i ryggsäcken för längdåkning
om skulle krävas. Blott snöpuder på klipptopparna
har ni fått ihop. Råder snarast ökenstäpp.
Nu ska vi ingalunda ta helg! Här ska
kämpas på, varken glamour eller depp!!
Ödlan nu då!!
Varför gör jätten på detta viset??
Trivs ju redan djupt i denna sand.
Behöva omge sig med grönt material
skulle säkerligen göda mer glädje,
men blir lätt förrödande om ormar
och leoparder eller hermeliner hägrar,
när programmakarna släpper in
motstridiga visioner och rov i rutan.
Angoran går också rakt på svar :
Nähej, det är tusan inget snöpuder häruppe ;
däremot min sköna päls som släpper fint hår!!
Vi kommer sitta kvar åtminstone halva måncykeln,
tänker minsann inte rusa iväg bara för
att den hurtige är så oerhört hungrig.
Älgen sväljer ej sina ord :
Ähä åhå!! Du är minst lika hungrig
min vän, för du har varit här ett dygn längre.
Kan varken se råttor eller fiskar i bergen,
men visst gör ni som ni behagar i laget.
Säg till om ni vill bli vegetarianer som jag
så får vi se om där kunde ske en sammanslagning?!
Hoppas mest att de sänder någon orangutang
som nästnästa deltagare. Nå, nu är Sandödlan snäll
och följer med på expedition! Vi anar svettiga stränder
med svalkande skogsgläntor och tättbevuxna intriger.
Tornugglan griper ordet...
Så det blev en hel jävla älg!
Hade hellre sett björn, hjort, räv
eller hästen dra igång karusellen.
Eljest kunde Gunde Svan
ha dykt upp som seriös lekledare
- vi har ju inte ens fått nån sån!
Hoho jaja, många smärtsamma, halvgalna
avsnitt återstår och jag slipper i varje fall
deltaga i deras överentusiastiska lag.
Ödlan överväger!
Älgen visar ändå prov på friskt mod
- så varför inte ta en redig sväng
bara som vanligt enkelt utforskande?!
Vi kan ju alltid vända om..!
Tornugglan tuggar på...
Hmm, huhu du! Älgen vänder knappast
på skidplankorna - när ni väl har kommit iväg.
Visst vore träd ohyggligt bra att tillgå,
fast programmakarna har säkert redan låtit
plantera in lämpligt antal för relevant episod.
Annars får jag flyga oss
till mer småländsk trakt, ty
katten mår icke bra av att braka fram
sådär barskt, ej behöva stövla på
som om det rörde sig om sugande myrträsk.
En gång när man hängde i forntiden
lyssnade vi på Älgarnas Trädgård,
var snarare ett släpigt rymdskepp.
Övriga genrer (Drama/Dialog)
av TrollTörnTrappan
Publicerad 2025-02-16 09:01
Gunwale
Underhållande med fin inlevelse i varje karaktär! Ganska förtrollande …
2025-02-17
Anya
Du har en förmåga att skriva det ingen annan skriver. Otrolig skaparglädje och fantasi. Beundransvärt.
2025-02-17
liktenelegi
Underhållande läsning! Heja angoran! :-)
2025-02-16