Vad kan vi säga om denna kvinna?
Att hon är placerad i rummet som ideal
Att hennes kropp är husses ägodel
Att hennes röst är tystad
Att hennes blick tillhör betraktaren
Vad kan vi säga som dessa män?
Att de tvingas huka till hälften av sin mänsklighet
Att deras lidande endast är blottat för marken
Att kedjorna kring deras vader tränger in i huden
Att deras rakade huvuden är våta av förnedring
Fri vers (Fri form)
av Respons
Publicerad 2025-04-06 09:05
Lena Söderkvist
Något var uppenbart fel med Staterna redan från början, även om intentionen på sina håll var god. Förstår de fransmän som vill ha tillbaka statyn. För att ståta med en sådan måste man vara den värdig. Det är inte USA idag. Glasklar första vers. Den andra versen vrider metaforen än längre, så att den tangerar det som de svarta slavarna bokstavligen fick genomlida. Därmed får jag erkänna att den skapar viss förvirring hos mig åtminstone. Emellertid är språkbruket kraftfullt, fastän helt i avsaknad av svordomar, och skoningslöst, vilket passar fint till ämnet.
2025-04-06
Blomma-Stjärna
å, om det vore i förfluten tid... - om det vore över - om vi kunde säga; det kan aldrig bli så mer - vi är många, vi håller ihop!
2025-04-06