Ibland vaknar i en djuphavsgrav
i en glaciärspricka i Patagonien
i en neondränkt gränd i Tokyo
Dantes View i Death Valley
eller
i en iskall vak i Kiruna
Där finns det norrsken
och en rymdbas
Man vaknar iskall eller glödhet
Och undrar vad som pågår
sjunker som en sten till botten
Ser himlen blekna under vattenmassorna
Sen kommer mörkret
Och ljuset från lanternfiskar
de glödande maneterna
I det djupaste undervattnet
finns inga fjärilar
Inga eldflugor
Inga blomstrande fält
Där finns bara ett sugande
vakuum
Den stora tomheten
I mellanjordens marmorvita revben
Där ligger man och vilar
och fryser fast inuti
Där ligger man och sover
och spinner tyst omkring sig
ett skal av pärlemor
Stillheten
Fri vers av Lili B
Publicerad 2025-04-17 09:21
lodjuret/seglare
Ibland vaknar man inte, min far vaknade (inte alls) då han väl hamnat i den där slutliga 'djupsömnen'. Men det är klart, om det finns en himmel, ett paradis, en elfter dimension, så kommer vi kunna träffas igen, där 'down under' i Australien...
2025-04-17