Visst är det väl upprörande att höra några människor som utger sig för att leverera 'sanningar', utan att vara satiriska, när de tror sig ha förstått något om vad de diskuterar. Som när någon försöker förklara skillnaden mellan sci fi och fantasy, fel.
Att behöva förklara för vuxna människor att det de
talar om, är fel. De skulle säkert komma att protestera,
så gott som genast. Exempelvis hur att på ett enkelt
sätt kunna förklara skillnaden mellan fantasy och
science fiction, med att få science fiction att bara handla
om rymdresor och händelser på andra planeter eller i
andra världar. Istället är science fiction, populärt
förkortat till sci fi, något annat. Den som läst exempelvis
om Frankenstein eller Dracula, eller sett en eller annan
film med detta tema. Eller läst böcker av författare som
Jules Verne eller H. G. Wells. Förstår nog att den som
tror att sci fi, skulle vara förbehållet 'äventyr i rymden',
är 'ute och cyklar'. H. G. Wells skrev inte bara romanen
'Världarnas krig', utan även 'Den osynlige mannen', samt
en hel del noveller och andra böcker. Boken 'Den osynlige
mannen', handlar verkligen inte om 'världsrymden'.
Utan är en berättelse (Som fått många efterföljare på som
samma eller liknande tema. Exempelvis versioner av boken
'Dr Jekyll och mr Hyde, där en sorts förvandlingsnummer
äger rum och där figuren som människan ifråga blir,
'tar över' och ter sig svårt att undvika att förbli). H. G. Wells
skrev även en berättelse som fått många versioner och efter-
följare sedan dess. Flera av hans böcker utkom i slutet på
1800-talet. Något före ljudfilmen kan en väl säga.
Den berättelsen handlade om två kroppar som bytte själ.
Eller om man så vill, själarna bytte kropp. Du känner kanske
igen historien. Den skrevs alltså inte av någon inom film-
industrin, utan är en novell av en författare som levde något
före filmandet 'kom igång på allvar'. Skillnaden mellan
sci fi och verklighet, har inte 'specifikt' med världsrymden
att göra. Utan betyder mest att när det skrevs, manus till
en bok, pjäs, film et cetera skrevs. Det just då inte var möjligt.
Som jämförelse kan du tänka dig hur troligt det skulle vara
om televisionen hade kunnat uppfinnas redan omkring 1066
eller så. Att en närmast genial person sägs ha 'uppfunnit'
eller i alla fall försökt beskriva hur något skulle kunna
fungera, om möjligheten fanns att bygga den såväl som
driva den, bara var möjligt. Som exempelvis bilen, u-båten,
flygmaskinen, fallskärmen et cetera. Så även om många
skrivit om 'superhjältar' med märkliga egenskaper och
sådana egenskaper ännu inte 'blivit möjliga', de går att
skriva om i alla fall. Fantasy kan på ett liknande sätt fås
att handla om ihop-fantiserade äventyr. Så finns det två
olika, minst i alla fall, riktningar inom fantasy.
Dels den värld som inte är precis lik vår, utan kan utspela
sig i en annan dimension eller på en annan planet, verklig
eller påhittad. Samt den som använder världshistorien som
faktiskt utspelat sig, hur det än berättats om den sedan.
Och väver in sina äventyr med historien som bakgrund. Här
kommer inga förslag på vilka böcker eller författare du bör
söka på nätet eller i en välsorterad bokhandel, bibliotek
eller 'second hand', antikvariat, bokklubb et cetera. Utan ett
försök till att ha någon sorts hum vad det finns för förklaringar
till olika uttryck för just olika genrer inom skrivande. Det finns
även 'olika fack' eller genrer (schanger) inom de områden som
utgör en sorts 'paraply' eller huvudgrupp för sätt att skriva på.
Som exempelvis litteratur för barn, för ungdomar, för vuxna,
för serieälskare. Samt så kallad 'facklitteratur' inom vitt skilda
områden. Det som räknas 'facklitteratur' till godo, kan en väl
säga, är att den räknas som 'sann' eller 'uppriktig' eller 'ärlig'.
Skillnader brukar vara 'huvudsakliga' och kan beskrivas som
att vara av en sort, som exempelvis romaner, noveller, deckare,
samlingslitteratur, biografier eller någonting annat. Skillnaden
mellan 'thriller' och 'deckare' exempelvis.
Eller mellan 'dikt' och 'sanning'. Historia ger i och för sig en
eller annan 'sin bild' av skeendet, som kan vara mer eller
mindre överensstämmande med verkligheten. Skillnaden
mellan 'thriller' och 'deckare', är huvudsakligen den att i en
deckare det brukar finnas en huvudperson (eller grupp, en
grupp består av två eller flera personer) som 'löser fallet',
oavsett vad berättelsen handlar om, brott utan mord eller
syfte att undanröja 'misshagliga' personer av någon anledning.
Men en deckare kan handla om att en privatperson löser fall,
eller som sagt poliser. Andra detektivböcker handlar om att
lösa fall med inbrott, bedrägeri, allt utom rena mord alltså.
Och så finns det thrillern. Den handling, en eller flera, som ej
har någon särskild huvudperson, i äventyrsberättelser har en
som ofta återkommande person'er, från bok till en annan. Men
i en thriller kan likt i en novell, litet av varje utspela sig. Det
skall inte gå att 'lista ut', i förväg, vad som kommer att utspela
sig och den kan likt andra påhittade berättelser, ha sidospår,
men den kan ha 'en röd tråd', vilken löper rätt fritt, som skall
kunna hålla ihop huvudspåret, grundhistorien. Den har som
sagt ofta ingen specifik hjälte men ändå en sorts huvudperson.
Vilken läsaren kan följa genom berättelsen, boken, och lära sig
att gilla eller uppskatta, men samtidigt inte veta om den person
det verkar handla om, kommer att överleva i slutet på boken
eller inte. Det kan vara en som spännande ingrediens i boken.
När en, eller flera, försöker ge sig på att försöka förklara en före-
teelse, den bör kunna sitt ämne, kan en själv tycka. Tyvärr 'vimlar'
det av människor som visserligen tror sig veta, bara att den nog
inte gör det. Som det finns en del exempel på i bok, film, pjäs.
Prosa av lodjuret/seglare
Publicerad 2025-08-13 19:16