Logga in




När datorn inte startar
trots nytt aggregat
och kabel
när skärmen förblir svart
trots all kostnad
tid och möda
vi lagt ut på den...

vad sägs om en ny maskin
när nu den gamla ger oss ingenting

Mycket av vår längtan
vår förväntan
och vårt hopp
har vi kopplat upp
på ett digitalt liv
så med risk att låta
som en reklamskylt
vad sägs om en ny-start
visst låter det nåt?



Fri vers (Fri form)
av Blomma-Stjärna
Publicerad 2025-09-01 16:57


Bengt Hedlund
Minns att jag hade en gammal laddsladd till min telefon. Den laddade väldigt långsamt. Jag ville inte köpa en ny. Men till slut förstod jag att det var ohållbart, och att jag bara var gnetig.
2025-09-23


Lena Söderkvist
Tänkvärt, och det gäller inte bara datorer, som du berättar mellan raderna.
2025-09-03


Nika M
En ny start utan så mycket skärmtid låter bra. Känner igen skräcken när skärmen blir svart.
2025-09-03


Monika A Mirsch
ny-start - jaaa! Har trivts jättebra på poeter.se -sidan Och trevligt att Du Blomma + Stjärna e så aktiv, så positiv! Ha det gott! h. Monika
2025-09-03


Anya
En ovanlig dikt som tar upp ett ovanligt, men aktuellt ämne. Jag försöker skära ner på skärmtiden, men det är svårt. Undra om man är beroende???
2025-09-03


Kungskobran
Nätet är vår stund på jorden
2025-09-02


Marita Ohlquist
När datorn inte fungerar så blir världen liten. Ny- start är ett väl valt ord.
2025-09-01