Jag förstod inte hur kort ett liv är
när verkligheten kom ikapp var det mesta för sent
Ju närmare jag kom det oundvikliga slutet
desto mer tänkte jag att det var ont om tid
Ängslan över att inte hinna med allt
växte och blev en slags besättelse
I mitt uppjagade tillstånd
höjde jag blicken mot stjärnhimlen
Myriader och åter myriader av eldar
Hur många av dem var sedan länge borta
Fri vers av Ulf Lundin
Publicerad 2025-09-30 21:59
Emanuel Sigridsson
Tjusigt. Du får mig att tänka den franske författaren Benard Noël. Du ger honom en metafor till: en odödlig författare måste läsas som en död även om hon/han lever.
2025-10-01
Dolcehalit
En fin text om att livet är för kort. Slutligen en betraktelse att det vi ser av stjärnornas lyskraft kan vara en fördröjning av en stjärnas död. Något som kan ses att det är många människor som är borta men lyser i minnet. Bra!
2025-10-01