i min lilla värld
nu och här
är jag mätt
på hembakta scones
och sallad med oliver
dansar runt
till arabisk musik
spelar en barnvisa
gör ett collage
sätter mig vid mitt rosa bord
skriver på min dator;
jag är en lycklig liten skit
-
i morgon kommer Malte
som jag blivit riktigt förälskad i
har följt honom från noll till 4år
Malte frågade mig förra söndagen
vilken min favoritfärg var
det visade sig att vi hade samma - röd !
jag har de finaste barn och barnbarn
och älskvärda vänner; Maria, Li, Fatima
Mona, Mariann, Susanne och Sima
och min syster, förstås
- finns ännu fler som jag inte nämner
de bärs i hjärtats minne
-
på måndag blir det Botan, med Li
då byter vi varsin fullpackad väska
och delar med oss av vår vardag
övergivna saker bort - nya saker hem
konceptet ger oss nya idéer på inredning
läsning, matlagning och inte minst klädstil
-
jag lever sedan 25år
med en man som jag älskar
och hyllar
och ibland irriterar mig på
vad vore jag utan honom
jag skulle ha missat så mycket
musik, filosofi och politik
musik kan jag njuta av
hur mycket som helst
filosofi kan jag lära av
livsfrågor tar aldrig slut
jag kan i någon mån
hänga med
i grunddragen
av världspolitiken
i någon mån
förstå vad som sker
men inget göra åt det
som vi alla måste ändra på
för en mer rättvis
och mänsklig värld
lev och låt leva!
Fri vers (Fri form)
av Blomma-Stjärna
Publicerad 2026-01-24 21:42
Lena Söderkvist
Bra att trivas med sitt liv, som du beskriver här. Så mycket lättare att finna styrka idet man har, inte minst vänner. Det är då man orkar bry sig om andra precis lika viktiga saker.
2026-01-27
Anya
Så härlig ton i hela texten. Blir glad över din dikt. Genom ditt sätt att vara mot barn, barnbarn, man och vänner bidrar du stort till en bättre värld, tänker jag.
2026-01-27
Marita Ohlquist
Underbar text, varav hjärtat är fullt, skriver pennan.
2026-01-26
Kungskobran
Låter som ett fint liv, grattis
2026-01-25