Jag kan inte vänta
eller...känner att jag inte vill vänta
Det är soligt, riktigt soligt,
andetagen utmanande blå, högstämda,
smockfulla med syre
– och det blåser kallt, genomträngande,
nerifrån Bottenviken
Jag tar god tid på mig
att klä om i cykelkläder, varma cykelkläder;
t.ex. i inte mindre än tre par cykelbyxor,
men först, närmast huden
ett par tättslutande benvärmare från svenska Craft;
följda av ett par korta hängslebyxor
från brittiska Pinnacle
med säte av sittlindrande material,
som jag dessutom smörjer
med friktionsdämpande kräm
från schweiziska Chamois;
ett par duktigt varma, riktigt högkvalitativa
långa cykelhängslebyxor från amerikanska Pearl Izumi,
och ytterst ytterligare ett par långa dito
från samma tillverkare,
men lite tunnare och smidigare,
i vilka jag trär ner ett kvadratiskt stycke fårskinn,
egentligen avsett för hästanklar,
för att garantera könsdelarna sin värme
även i en envist uppkäftig motvind
På överdelen klär jag mig
i ett par långärmade merinotröjor
från nyzeeländska Icebreaker,
en kortärmad cykeltröja från skandinaviska White
och en gul reflexväst från norska Reflectil,
som jag idag främst har för dess vindtäta egenskaper
Runt halsen har jag en lång buff
som tätar till,
och en tjock, tät krage från ITAB,
som man fritt kan dra åt eller släppa upp
Över huvudet drar jag en huva
från danska GripGrab,
och en härligt åtsmitande, varm mössa
från samma firma,
och drar på mig ett varmt pannband för ytterligare tätning,
och, förstås, en cykelhjälm, gul, från amerikanska Giro
På händerna har jag ett par varma handskar
De sockklädda fötterna sticker jag
i ett par cykelskor från japanska Shimano,
som jag drar ett par vind- och vattentäta damasker
från tyska Vaude över
Sedan bestiger jag min amerikanska Trek mountainbike
och ger mig av i den tungrott kyliga motvinden
ner i riktning Råneå på länsväg DB 760,
i ett svidande solsken som jag sköter
med ett par polariserande solglasögon från Fiskejournalen
Kl. 5 på morgonen hade jag tagit två paracetamol
mot värken i högerarmens tennisarmbåge,
som jag förskaffat mig
genom oergonomiskt datorarbete under lång tid,
och kl. 11 på förmiddagen, innan cyklingen,
tar jag en dos till,
för att inte behöva trampa i skärselden på väg till
eller från Råneå
Trots den solkalla motvinden
i det våldförande solskenet
känner jag en nästan munter kampanda,
och vägen är helt avsmält, och upptorkad
av de friska vindarna,
trots det tidiga datumet, 10 april,
medan fälten fortfarande ligger snötäckta
och refrigerar blåsten
Snart passerar jag Älvens hus,
och trampar strax genom Niemiholm och Orrbyn
i jämn och stadig kadens längs Råneälven,
och lite senare förbi Böle,
där blåkylan i vinden tvingar mig
dra på mig den långärmade cykelskaljackan från Craft
Efter två och en halv mil är jag framme i Råneå,
parkerar och låser hojen utanför COOP
med ett flera kilo tungt lås från amerikanska Kryptonite,
och stiger in och hämtar ut Sonja Åkessons samlade dikter,
som jag köpt i en vacker gammal volym
från Bokbörsen,
och nu lägger i cykelväskan från kinesiska Cavo
Detta inköp var del av ett synkronistiskt skeende
som började med att jag kom att tänka på Sonja Åkesson,
och tittade efter henne på nätet,
bl.a. på Bokbörsen, där jag såg volymen samlade dikter,
som jag beställde
Några dagar senare sändes ett avsnitt
av Lundströms Bokradio på Sveriges Radio P1,
som ägnades en nyutgåva
av Sonja Åkessons samlade dikter,
som just kommit ut
Nåväl, jag löser ut mitt bokpaket på COOP i Råneå,
och satsar hemåt i medvinden,
som gör hemfärden till ett lustfyllt nöje
Jag kunde ha väntat på boken några dagar,
tills Anna ska åka till badhuset i Råneå och simträna,
men jag ville ha Sonja Åkesson nu, direkt,
och cykelträningen en solig aprildag i blåsten
blev ju grädde på moset, pricken över i,
kronan på verket!
– och duschen efter de 54 kilometrarna ljuv
Fri vers (Fri form)
av Ingvar Loco Nordin
Publicerad 2026-04-10 18:37