malplace
När jag går ut i vårkvällen
efter att ha bevittnat berättelsen
om Franz Kafka
på den lokala biografen
tänker jag spontant
att den här killen
var född i fel tid
Hans upplevelse av att vara
missförstådd och malplacerad
gjorde att han kände sig
alienerad i den här världen
Om du levat idag, käre Kafka
hade du säkert fått ett antal
diagnoser
Du hade säkert känt dig lite udda
och malplacerad i flera sammanhang
men förhoppningsvis
hade du blivit lite mer förstådd
Vi är alla födda i olika tider
Vem skulle jag ha varit
för, låt oss säga, hundra år sedan;
samma person som idag?
Troligtvis inte
Den tidens anda och synsätt
hade naturligtvis påverkat
mitt sätt att vara och tänka
Kanske hade jag känt det
som om jag var född
i fel tid
Fri vers av stormengudrun
Publicerad 2026-04-20 00:03
Blomma-Stjärna
tänkvärd text - vi är beroende av tiden som är nu, så klart; det kan innebära skillnaden på liv o död att vara född i fel tid - tänk t.ex. på inkvisitionen, häxrättegångarna och avrättningarna
2026-04-20