Jag har en kompis som blivit genomskinlig
lätt att förväxla med dimma och regn
försöker vara till lags och smälta in
höjer inte rösten säger inte ifrån
Skulle helst vilja bli buren av starka armar
fästa blicken i ögon av tillit och värme
men vågar inte ge sig hän
i halleluja och lovsång
Det är snart val i Sverige
det gäller att välja rätt
men finns det något parti
för den som inte kan ta parti
Allt går så långsamt
fast det rusar i kroppen
han skyndar till meditationen
för att lära sig att andas
Det gäller att förbereda sig för kriget
köpa transistorradio och vattenrenare
40 liter vatten i dunkar i källaren
överlevnadskit för 72 timmar i skogen
I drömmarna spränger han polisbilar
sjunger kampsånger om solidaritet
kämpar för fred och frihet
eller ligger sked med den han älskar
Vi träffas ibland min kompis och jag
och pratar om hur det var där och då
på platsen där vi lyssnade till skogens brus
och längtade efter en gemensam framtid
Fri vers (Fri form)
av Respons
Publicerad 2026-04-20 05:31
Lena Söderkvist
Tyärr många som blir genomskinliga i Sverige i dag, på olika sätt. Gillar sättet du använder begreppet genomskinlighet på, det är nytt för mig och tycks väldigt användbart.
2026-04-20
Blomma-Stjärna
träffsäker dikt om livet idag för många av oss äldre, som var mer aktiva och hoppfulla -68 än idag!
2026-04-20
Marita Ohlquist
Bra skrivet om en persons liv och leverne och samhället i övrigt.
2026-04-20
Cikoria Blå
En rätt vanlig person... Bra text.
2026-04-20
sphinx
Trodde jag läste fel först - anemi istället för anomi, men fattar. Rubriken är bra. Dikten lever på sina kontraster, från preppermentalitet till skogsbrus. Bra!
2026-04-20