Gud har massor med regler,
för hur människor ska leva.
Det kan få en att undra:
är Gud en diktator?
I Edens lustgård fanns ingen brottslighet.
Adam och Eva hade fri vilja.
Gud lät till och med Ormen
utöva yttrandefrihet.
Vem skulle vara dum nog
att rösta på ett missnöjesparti
i ett sådant paradis?
Men ändå vann Ormen valet.
Om Gud verkligen varit en diktator
hade han utplånat människan.
Han förklarade inte ens den fria viljan
som ett misslyckande.
Tvärtom lät han historien fortsätta,
människan fick lämna lustgårdens port,
och friheten följde,
till annan ort.
Fri vers (Prosapoesi)
av Debian
Publicerad 2026-06-02 23:32